Peminat Setia

Rabu, 18 Februari 2009

Malu Payudara Tak Sama Besar

SOALAN:

SAYA berumur 23 tahun dengan ketinggian 159 sentimeter dan berat 46.5 kilogram. Saya masih belajar di institusi pengajian tinggi.

Saya pernah mendengar masalah mengenai payudara tidak sama besar yang dianggap biasa tetapi masalah saya agak ketara kerana ia umpama perbandingan antara buah epal dengan buah rambutan iaitu payudara kiri lebih besar daripada payudara kanan.

Saya terpaksa meletakkan tisu supaya ia nampak sama besar tetapi tentunya ia tidak kelihatan seperti bentuk semula jadi.

Ini menyebabkan saya terlalu rasa rendah diri lantas mengambil keputusan untuk tidak mahu berkahwin. Adakah ini kanser? Jika saya ingin mendapatkan rawatan, berapakah anggaran kos rawatan memandangkan saya masih belajar.

Aku Malu
Kedah.


JAWAPAN:

Perbezaan saiz payudara yang ketara lebih lazim berlaku di kalangan ibu yang menyusukan badan yang cenderung menyusu dari sebelah payudara saja.

Ini kerana bayi mungkin lebih 'menyukai' sebelah payudara saja. Akibatnya payudara yang menyusukan bayi itu lebih besar berbanding payudara yang tidak digunakan untuk susuan.

Dalam keadaan ini, ibu terbabit digalakkan memulakan penyusuan daripada payudara yang kecil sehingga bayi menolaknya kemudian barulah disambung penyusuan daripada payudara yang besar.

Amalan ini digalakkan berdasarkan teori merangsang payudara. Anda mungkin boleh mencuba teknik rangsang manual (menggunakan tangan anda) ini ke atas payudara yang kecil.

Kaitan dengan kanser kecil ada kemungkinannya lebih-lebih lagi jika anda sememangnya mengalami masalah ini sejak awal kedatangan haid dulu.

Bagaimanapun, pemeriksaan fizikal dan imbasan ultrabunyi ke atas payudara dapat membantu mengetepikan kemungkinan barah dan menghentikan kerisauan anda.

Pembedahan untuk membesarkan payudara lazimnya dilakukan pakar bedah plastik, kosnya berbeza-beza mengikut keperluan namun secara amnya mencecah ribuan ringgit.

Pengambilan ubat-ubatan pula lazimnya memberi kesan sistemik ke atas kedua-dua belah payudara, ia juga mempunyai kesan sampingan tersendiri. Untuk permulaan, anda boleh berjumpa dengan pakar bedah am untuk mendapatkan nasihat lanjut.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

2 ulasan:

KISAH AKU berkata...

masalah haid
sy mempunyai masalah dlm kitaran haid.. sy tidk pasti.sering menjadi tanda tanya.. setiap kali sy dtg haid.. mesti dlm kuantiti yg terlalu byk.. tp kali ini, tidk dlm kuanti yg sgt byk tetapi bepanjangan hampir sebulan.. adakah sy mengalami keguguran atau pun saya mengalami penyakit dalaman yg lain?? perkara ini sedang berlaku & baru sahaja terjadi pada kdatangan haid pada kali ini..

Tanpa Nama berkata...

salam,
saya berumur 19 tahun dengan ketinggian 169cm dan berat 63kg. saya masih lagi student. saya ingin bertanya sama ada jika payudara besar sebelah adakah ia normal? saya salah seorang yang memiliki payudara yang tidak sama saiz. dan saya teringin sangat mempunyai payudara yang sama saiz. walaupun saya bersyukur kerana saya mempunyai payudara yang besar, tetapi ia besar sebelah. payudara saya sebelah kanan besar berbanding dari sebelah kiri. ia amat lah ketara sehinggakan kawan sebilik saya menegur saya. kadang2 saya sangat malu. dan saya ingin tahu macam mana untuk menghadapi situasi ini. selain daripada membuat pemedahan plastik.