Peminat Setia

Khamis, 5 Julai 2007

Alami Pendarahan Ketika Bersama Suami

SOALAN:
SEWAKTU bersama suami, saya mengalami masalah keluar darah yang agak banyak. Saya bingung sebab suami tiada mood selepas itu kerana menyangkakan saya tidak memberitahunya saya dalam keadaan haid.

Tetapi, darah itu bukan darah haid dan selepas beberapa hari tiada tanda saya datang haid.

Apakah darah itu menandakan saya bermasalah atau disebabkan tusukan kuat sedangkan saya tidak mengalami sebarang kesakitan ketika melakukan hubungan.

Bintang Hati,
Petaling Jaya, Selangor

JAWAPAN:
KEADAAN demikian mungkin disebabkan beberapa perkara:

- Trauma atau koyakan pada faraj, pendarahan boleh sama ada berhenti dengan sendirinya atau memerlukan sedikit teknik penahanan atau jahitan.

- Luka pada pintu rahim (serviks). Kebiasaannya berlaku pada pintu rahim yang sedia mengalami perubahan seperti ektropion, radang atau penyakit.

- Masalah pada bahagian dalam rahim

- Haid

Ia boleh dipastikan jika anda berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan dalaman. Ujian pap smear juga lazimnya dilakukan.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: