Peminat Setia

Jumaat, 6 Julai 2007

Tubuh Bertukar Seperti Wanita

SOALAN:
SAYA berusia 29 tahun dengan ketinggian 170 sentimeter dan berat 65 kilogram. Saya berkahwin dan mempunyai seorang anak. Saya keliru dengan perubahan diri saya.

S
ejak setahun lalu, isteri saya asyik menegur mengenai buah dada saya yang membesar, pinggang pula mengecil dan punggung membesar seperti perempuan. Semakin lama keadaan kian jelas dan selepas diukur, ukuran badan saya kini 36-27-38.

Adakalanya saya malu keluar rumah kerana jika saya memakai baju-T dan seluar jeans, ia menampakkan buah dada saya di samping bentuk badan seperti perempuan. Adakalanya saya juga disindir kerana keadaan itu. Apakah yang berlaku kepada saya?

Apakah yang harus saya lakukan untuk menjadi seorang lelaki yang normal semula? Saya malu bertemu doktor di klinik.

Amier,
Ulu Klang, Selangor

JAWAPAN:
USAH malu untuk mendapatkan bantuan doktor. Seelok-eloknya anda berjumpa pakar perubatan endokrinologi dalam hal ini.

Jika benar pemeriksaan menunjukkan anda cenderung mempunyai ciri kewanitaan, beberapa ujian lanjutan (lazimnya melalui darah) boleh dilakukan.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: