Peminat Setia

Khamis, 31 Januari 2008

Payu Dara Tak Sama Besar Kesan Menyusu Anak

SOALAN:
Saya berusia 24 tahun dan mempunyai dua anak iaitu kembar yang kini berusia setahun enam bulan. Anak perempuan saya tidak gemar minum susu badan sebaliknya lebih gemar susu tepung.

Anak lelaki pula gemar susu badan.

Cuma, payu dara kiri saya lebih besar daripada sebelah kanan. Masalah ini timbul ketika anak berusia lima bulan.

Payu dara yang besar itu mempunyai susu yang banyak dan payu dara yang kecil itu sedikit pula susunya. Adakah keadaan ini normal? Apakah yang sebenarnya berlaku pada diri saya?

Insan Rungsing,
Baling, Kedah.


JAWAPAN:
Kebanyakan bayi sememangnya menyukai sebelah payu dara sama ada kanan atau kiri. Mungkin ia ada kaitan dengan posisi bayi sewaktu disusukan.

Mitos yang mengatakan payu dara kiri lebih berisi makanan manakala payu dara kanan lebih berisi air pula atau sebaliknya tidak benarnya.

Memandangkan anda lebih menyusukan bayi menggunakan payu dara kiri, payu dara yang aktif ini kekal pejal dan besar. Sebaliknya payu dara kanan yang kurang aktif pula lama kelamaan kurang menghasilkan susu akibat kurang rangsangan hisapan yang lebih bersifat refleks mekanikal. Ini menyebabkan payu dara kanan mengecil kembali.

Jika dibiarkan berterusan, perbezaan ini boleh menjadi lebih ketara walaupun dalam keadaan anda sudah memakai baju. Anda bolehlah menyamakannya semula secara merangsang payu dara kanan sama ada menggalakkan anak anda menyusuinya atau merangsangnya menggunakan tangan atau pam.

Memulakan anak anda menyusu payu dara kanan dulu atau menukar cara anda mendakap atau memangkunya juga boleh mengubah “payu dara kegemarannya”.

Lama kelamaan, susu payu dara kanan boleh menjadi banyak kembali dan payu dara anda tidak jauh berbeza saiznya. Sedikit perbezaan pada payu dara kanan dan kiri adalah suatu keadaan yang biasa dialami ramai wanita.

Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: