Peminat Setia

Jumaat, 15 Februari 2008

Mandi Sauna Tak Jejas Potensi Untuk Hamil

SOALAN:
SAYA berusia 29 tahun dan baru berkahwin tujuh bulan lalu. Saya mempunyai berat badan 56.5 kilogram dengan ketinggian 153 sentimeter.

Saya ada mengamalkan mandi sauna. Apakah kesannya jika saya ingin hamil? Adakah saya boleh meneruskan sauna walaupun dalam proses untuk cuba hamil? Adakah ia mempunyai kesan tidak baik?

Nor,
Kuala Lumpur.


JAWAPAN:
MANDI sauna ada dikaitkan dengan masalah kesuburan lelaki tetapi bukannya wanita. Lokasi telur (testis) lelaki yang terletak di bahagian skrotum membolehkan suhunya rendah daripada suhu badan, ini bertujuan menghasilkan sperma dalam keadaan optimum.

Mandi sauna boleh meningkatkan suhu skrotum (juga suhu testis) serta mengganggu penghasilan sperma.

Bagi wanita pula, kedua-dua kilang telur (ovari) sudah sedia ada di dalam badan di kawasan rangka pelvis. Penghasilan telur ini tiada kaitan dengan suhu badan, malah telur ini sudah pun terhasil sejak ia berada di dalam kandungan ibunya sekitar usia lima bulan di alam janin.

Kesuburan wanita lebih berkait dengan faktor lain seperti usia, perubahan berat badan yang mendadak (sama ada pertambahan atau penurunan), tabiat merokok, meminum minuman beralkohol dan pengambilan dadah berbahaya.

Tiada ulasan: