Peminat Setia

Selasa, 3 Jun 2008

Ingin Hamil Tapi Takut Bersalin

SOALAN:
Saya berusia 31 tahun dan berkahwin kira-kira tiga tahun lalu. Anak lelaki saya kini berusia dua tahun dan kami bercadang menambah zuriat.

Waktu hamil dulu, berat badan saya meningkat daripada 49 kilogram (kg) kepada 65.5kg dengan ketinggian 156 sen timeter. Saya sebenarnya terlalu takut dengan kelahiran pertama disebabkan komplikasi ketika bersalin.

Saya mengalami koyakan perinium tahap ketiga dan tumpah darah sebanyak 700ml. Sewaktu dalam pantang, saya hanya makan bubur kerana saya mengalami sembelit.

Untuk kelahiran kedua, pakar sakit puan di hospital mem berikan saya pilihan sama ada kelahiran normal atau pem bedahan.

Jika kelahiran normal, risiko koyakan perinium tahap ketiga besar kemungkinan akan berlaku lagi. Katanya, koyakan itu boleh dijahit tetapi bimbang tidak menjadi seperti asal (hilang saraf) dan boleh membawa masalah seperti tiada rasa untuk membuang najis.

Saya ingin hamil tetapi takut untuk bersalin. Harap puan dapat memberi pandangan mengenai masalah saya ini.

Sunita,
Seberang Takir, Kuala Terengganu.



JAWAPAN:
Untuk makluman, koyakan bersalin boleh terbahagi kepada empat tahap seperti berikut:

>> Tahap pertama - membabitkan kulit perinium saja

>> Tahap kedua - membabitkan otot perinium tetapi tidak terkena sfinkter dubur

>> Tahap ketiga - membabitkan sebahagian atau semua sfinkter dubur

>> Tahap keempat - membabitkan sfinkter dubur dan mengenai selaput epitilium dubur

Koyakan perinium tahap ketiga boleh berlaku atas beberapa sebab, antaranya saiz bayi yang dilahirkan besar, penggunaan alatan bantuan seperti forsep, kedudukan kepala bayi dalam keadaan mendongak (occipito-posterior), kelemahan semula jadi (kongenital) otot perinium dan seumpamanya.

Seseorang boleh mengalami tumpah darah akibat koyakan sebesar ini sehingga memerlukan pendermaan darah. Se kiranya anda sudah pun mempunyai paras hemoglobin darah yang mencukupi sebelum bersalin, pendarahan sebanyak 700ml lazimnya tidak memerlukan pendermaan darah.

Namun kebiasaannya, doktor akan membekalkan pil zat besi untuk meningkatkan semula paras hemoglobin darah anda. Pil zat besi ini (sama seperti pil zat besi yang diambil oleh wanita hamil) boleh menyebabkan kesan sembelit di samping najis berwarna kehitaman, kedua-dua ini adalah perubahan yang dijangkakan dan tidaklah membimbangkan.

Sekiranya koyakan terbabit membabitkan trauma kepada otot pengawal bukaan dubur (sfinkter dubur) dan tidak dapat dicantum sepenuhnya, anda mungkin mengalami masalah mengawal pembuangan air besar seperti bayi dan bukannya sembelit seperti yang anda alami dulu.

Maka, besar kemungkinan anda tidak mengalami kom plikasi inkontinens najis. Komplikasi lain berkait koyakan ini adalah tidak dapat mengawal kentut, sakit ketika hubungan seks, jangkitan perinium dan kebocoran air kencing atau najis ke dalam faraj akibat pembentukan fistula di antaranya.

Koyakan perinium tahap ketiga lazimnya tidak semestinya berulang melainkan dalam keadaan kelemahan kongenital otot perinium.

Pemeriksaan kandungan kedua dapat menjangkakan saiz bayi, kedudukan kepala bayi dan seumpamanya yang dapat menjangkakan risiko koyakan tahap ketiga atau lebih teruk lagi koyakan tahap keempat berlaku.

Secara amnya, risiko koyakan tahap ketiga berlaku dalam satu peratus wanita yang bersalin melalui faraj. Berikut adalah perbandingan tambahan risiko sekiranya anda mempunyai faktor di bawah:

>> Induksi bersalin (risiko dua peratus)

>> Tempoh fasa kedua atau fasa meneran melebihi satu jam (risiko empat peratus)

>> Berat bayi melebihi empat kilogram (risiko bertambah menjadi dua peratus)

>> Kedudukan bayi mendongak atau occipito-posterior (ri siko bertambah kepada tiga peratus)

>> Bahu bayi tersekat (shoulder dystocia) (risiko empat peratus)

>> Penggunaan forsep (risiko tujuh peratus)

>> Episiotomi jenis midline (risiko tiga peratus)

Wanita bersalin kali pertama juga mempunyai peningkatan risiko sebanyak empat peratus. Ini bermakna anda mungkin mempunyai kurang risiko memandangkan ini adalah kali kedua anda akan bersalin.

Di samping itu, doktor anda mungkin tidak akan melakukan episiotomi jenis median dan tidak menggalakkan anda ber salin normal sekiranya bayi dijangka besar atau berada dalam keadaan mendongak.

Selain itu, anda mungkin tidak digalakkan melalui tempoh sakit bersalin yang lama, doktor akan memilih melakukan episiotomi jenis medio-lateral dan penggunaan forsep mung kin akan dielakkan.

Bagaimanapun, anda dinasihati berbincang lebih lanjut dengan doktor anda dan membuat pilihan mengikut pandangan dan nasihatnya.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: