Peminat Setia

Selasa, 3 Jun 2008

Isteri Tertekan Mahu Anjak Waktu Haid

SOALAN:Saya berusia 27 tahun dan suami pula 31 tahun. Kami berkahwin hampir dua tahun dan masih tidak mempunyai anak.

Kitaran haid saya adalah antara 27 hingga 29 hari. Selepas lapan bulan berkahwin, saya menjalani pemeriksaan doktor dan diberitahu kualiti telur saya tidak berapa subur.

Kini kami mengamalkan ubat kesuburan yang diberikan doktor setiap bulan. Suami saya bekerja di pelantar minyak dan kami hanya bertemu dua minggu sebulan.

Masalahnya, sejak berkahwin hingga kini, hari pertama haid saya bermula waktu suami di darat, bermakna kami hanya dapat bersama pada hari kelapan hingga hari ke-10.

Saya ingin tahu, adakah sebarang ubat yang boleh meng anjakkan waktu haid saya lebih lewat lima atau enam hari supaya ketika waktu subur saya dapat bersama suami?

Adakah saya perlu mengambil ubat kesuburan setiap bulan? Apakah kesan pengambilannya setiap bulan? Saya agak tertekan dengan keadaan ini. Adakah keadaan kami yang tidak dapat bersama waktu saya subur menyukarkan saya untuk hamil?

Shima,
Pahang.



JAWAPAN:
Pengambilan pil kesuburan bertujuan merangsang pembesaran kantung telur. Lazimnya pil subur dapat me rangsang pembesaran lebih daripada satu telur.

Ada banyak lagi faktor yang mengawal peluang kehamilan pasangan, antaranya kehadiran sperma pada waktu ovulasi. Sperma lazimnya dapat bertahan paling lama selama tiga hari hayatnya (ada sperma yang sudah mati apabila keluar, ada pula yang dapat bertahan hanya satu hingga dua jam saja).

Telur wanita pula dapat bertahan selama 24 jam selepas ovulasi. Seeloknya anda bersama suami setiap hari atau selang satu hingga dua hari untuk memastikan sperma sentiasa ada untuk mensenyawakan telur anda apabila berlaku ovulasi, dengan syarat tiub falopio berfungsi normal menyambut telur ke dalamnya dan menyampaikan sperma kepada telur.

Memandangkan anda hanya dapat bersama suami selama dua minggu sebulan, anda mempunyai peluang dengan mempercepatkan kedatangan haid sebelum suami pulang agar anda bersih daripada haid pada waktu suami pulang untuk bersama selama dua minggu.

Ini dapat dibantu dengan penggunaan ubat hormon me ngandungi progestin.

Satu lagi cara yang lain adalah menggunakan suntikan hormon antagonis GnRH untuk menahan telur yang sedang membesar daripada berlakunya ovulasi.

Suntikan ini diambil setiap hari bermula sekitar hari kelapan kitaran haid anda dan bolehlah dihentikan satu hingga dua hari sebelum suami pulang untuk bersama anda.

Bagaimanapun, harganya adalah jauh lebih mahal daripada pilihan pertama di atas. Dalam kedua-dua cara, pil kesuburan boleh digunakan untuk merangsang lebih daripada satu telur bagi meningkatkan peluang kehamilan.

Setiap ubat mempunyai kesan sampingan tersendiri. Satu kajian lama melaporkan peningkatan kes kanser ovari dengan pengambilan pil kesuburan melebihi 12 bulan.

Walaupun hasil kajian ini ada dipertikaikan kesahihan kesannya, kebanyakan doktor tidak menggalakkan pengam bilan melebihi enam kitaran. Malah, pemantauan pembesaran dan bilangan telur pada dua hingga tiga kitaran pertama dapat memberi gambaran mengenai keberkesanan pil ini dalam merangsang telur seseorang wanita.

Lazimnya, usaha meneruskannya untuk kali keempat tidak banyak memberi perbezaan dengan peluang sebelumnya.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: