Peminat Setia

Selasa, 14 Jun 2011

Wangian Semulajadi

Rumah yang bersih, kemas dan teratur bukan sahaja menyenangkan pemilik malah tetamu yang bertandang juga berasa selesa. Namun itu sahaja belum mencukupi andai ada bau-bau yang kurang menyenangkan, terutama di bahagian dapur atau bilik air.

Tak perlu mengeluarkan kos yang tinggi untuk membeli pewangi sintetik, sebenarnya beberapa bahan yang terdapat di dapur atau di sekeliling rumah berupaya mengharumkan kediaman secara semula jadi.

Cuba tip ini:-
1. Daun pandan - selain dimasukkan dalam masakan untuk aroma wangi, pandan juga boleh dijadikan wangian semula jadi dalam rumah. Ibarat seperti bunga rampai, hirisan daun pandan mampu memberi aroma harum semerbak di bilik tidur, bilik air, almari pakaian dan laci untuk tempoh dua minggu.

2. Limau nipis dan kasturi - belah limau kepada dua bahagian dan simpan dalam peti sejuk untuk menyerap bau yang kurang menyenangkan. Hirisan limau nipis atau kasturi juga boleh dicampur bersama sabun pencuci pinggan untuk aroma yang lebih menyegarkan. Ia juga handal menghapuskan kotoran berminyak.

3. Bunga mawar - kelopak mawar diracik halus dan dicampur bersama daun pandan menjadi bunga rampai. Masukkan campuran bahan ini dalam bekas khas untuk dijadikan potpourri semula jadi.

4. Serai wangi - selain menghasilkan aroma yang menyegarkan, serai wangi juga berupaya menghalau nyamuk dan serangga.

5. Bunga-bungaan - beberapa jenis bunga mampu mengharumkan kawasan kediaman dan boleh bertahan hingga seminggu. Contohnya bunga melur, harum sundal malam, cempaka, kenanga, kemboja, kesidang dan lili putih.
Dipetik dari : www.utusan.com.my

Tiada ulasan: