Peminat Setia

Sabtu, 18 Jun 2011

Ingin Tahu Kesan Manjakani

SOALAN:
Saya keguguran anak kedua dalam masa dua minggu di dalam rahim dan doktor menyarankan supaya melakukan cucian perut bagi membersihkan rahim yang mengalami pendarahan lebih seminggu.


Saya juga tidak mendapatkan urutan tradisional kampung selepas anak pertama saya dilahirkan. Selepas itu, saya tidak mengambil sebarang ubat perancang keluarga tapi saya cuma memakan buah manjakani selama sebulan selepas mengalami keguguran.


Kini saya merancang untuk anak ketiga. Adakah tindakan saya memakan buah majakani menyebabkan saya tidak mengandung?


Mungkinkah ia disebabkan cucian perut oleh doktor terbabit? Saya ingin meminta nasihat doktor untuk saya merancang zuriat berikutnya.


ASNAH
Shah Alam, Selangor

JAWAPAN:
Saya tidak dapat memberi komen mengenai kesan sampingan manjakani (quercus infectoria) kerana tidak dibuat perbandingan kesahihannya secara ujian statistik saintifik, tetapi hanya secara perbandingan umum atau pemerhatian.

Prosedur ‘cucian perut’ yang anda maksudkan pula adalah prosedur ‘suction & curettage’ ke atas permukaan dalaman rahim yang disyaki masih mengandungi sisa kandungan yang masih melekat.

Seeloknya semua hasil ‘cuci’ ini dihantar untuk pengesahan makmal, bukan sahaja untuk mengesahkan terdapat sisa kandungan, tetapi untuk memastikan tidak terkandung tisu dinding otot rahim kerana ia boleh membawa erti kemungkinan komplikasi jangka panjang yang membabitkan kesuburan.

Prosedur itu jarang menyebabkan gangguan kesuburan kecuali jika anda mengalami jangkitan rahim (endometritis) ataupun hakisan otot rahim (sindrom Asherman).

Anda pernah hamil dua kali, berkemungkinan anda masih belum mempunyai masalah kesuburan. Jika ada pun, peluang anda berjaya hamil dengan rawatan kesuburan
lebih tinggi berbanding wanita yang belum pernah hamil.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: