Peminat Setia

Ahad, 16 Oktober 2011

Buang Air Kecil Tidak Teratur

SOALAN:
Saya berumur 25 tahun dan sering mengalami masalah kerap membuang air kecil secara tidak teratur. Saya amat risau jika ia berterusan.

Saya mengalami simptom seperti ini sejak tahun lalu. Walaupun kadang-kadang saya tidak banyak minum air, masalah ini tetap berlaku.


Apabila saya cuba menahan, urat rahim saya terasa kembang dan agak sakit. Saya berharap doktor dapat memberikan nasihat mengenai rawatan masalah saya ini.

Tasha,


Kuching, Sarawak

JAWAPAN:
Saya kurang jelas dengan masalah membuang air kencing secara tidak teratur kerana tiada aturan pembuangan air kencing.

Sekiranya ia adalah masalah kerap membuang air kencing, kemungkinan jangkitan kuman di dalam pundi kencing, penyakit lain atau ubat, produk, makanan atau minuman yang menyebabkan diuresis ataupun masalah saraf yang mengawal pembuangan air kencing. Anda boleh memilih untuk berjumpa pakar sakit puan terutama uro-gynae ataupun pakar pembedahan urologi untuk pemeriksaan dan ujian lanjut.

Sebelum itu, anda mungkin ingin berjumpa doktor panel anda untuk menjalani ujian air kencing secara mikroskopik (singkatan UFEME) dan ujian kultur air kencing (C&S) kerana jika sebenarnya ia jangkitan kuman, ia mudah dirawat dengan ubat yang disyorkan daripada hasil ujian terbabit.

Saya juga musykil anda dapat membezakan bagaimana rasanya apabila ‘urat rahim
kembang dan sakit’.

Rahim terletak di belakang pundi kencing, mungkin apa yang anda alami berpunca dari pundi kencing. Segeralah jalani ujian air kencing, jangkitan pada pundi kencing boleh ‘naik’ ke buah pinggang jika tidak dirawat.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: