Peminat Setia

Selasa, 17 April 2012

Tangas Kaedah Tradisional Detoksifikasi

Bertangas merupakan rawatan tradisional dan diamalkan turun-temurun oleh orang-orang tua dahulu bagi merawat bahagian sulit wanita yang baru bersalin. Bagi ibu bersalin, bertangas dapat mengaktifkan pengeluaran peluh sebagai rawatan detoksifikasi, iaitu mengenyahkan racun di dalam badan.

Selain proses tersebut, ia dapat membantu proses penyembuhan serta pengecutan alat sulit dan peranakan.

Menurut pemilik Jelitasari Spa & Beaute, Zanna Omar, selain ibu bersalin, rawatan bertangas juga boleh dilakukan oleh wanita serta gadis selepas kedatangan haid bagi membersihkan saki-baki darah haid.

“Rawatan ini jika diamalkan selalu dapat mengelakkan daripada mendapat pelbagai penyakit puan seperti keputihan, saluran sulit menjadi longgar serta berair, rahim rendah, inkontinansi dan prolaps (rahim longgar).

“Melalui rawatan bertangas juga seseorang itu dapat mengurangkan berat badan, membuang toksik dan mengharumkan bau badan,’’ katanya.

Tambah Zanna, rawatan bertangas herba yang juga dikenali sebagai bertangas kering menggunakan ramuan duri semalu bagi membantu mempercepat keluaran sisa toksik dan merawat luka pada batu merian.

Rawatan tersebut dapat memperkemaskan kedudukan merian dan memantapkan kesihatan batu merian dan pangkal merian.

Beliau berkata, jenis-jenis herba yang digunakan untuk bertangas ialah rempah-ratus, daun sirih, daun pandan, daun serai wangi dan daun mas cotek.

“Herba-herba tersebut akan dibersihkan terlebih dahulu sebelum direbus hingga mendidih di dalam periuk tanah dengan api perlahan. Wanita atau gadis yang ingin bertangas akan duduk di atas bahagian yang berlubang pada bangku kayu di mana periuk rebusan diletakkan di bawah bangku yang berlubang tadi.

“Proses tersebut mengambil masa selama 30 minit atau selama mana yang dikehendaki. Ketika proses bertangas itu, adalah lebih baik jika wanita atau gadis berselimut atau menutupi keseluruhan tubuhnya agar badan dapat mengeluarkan peluh dengan lebih cepat.

“Bagi mendapatkan hasil yang memuaskan, dapatkan rawatan bertangas seminggu sekali. Anda boleh mendapatkan rawatan tersebut yang disediakan di Jelitasari Spa dan Beaute dengan bayaran RM60 sahaja,’’ ujarnya.

Rawatan-rawatan lain yang terdapat di sini ialah urut badan aromaterapi, pelangsingan badan, urutan badan untuk lelaki (dengan temu janji), mandi jakuzi aromaterapi, susu dan bunga, mandi wap, spa, rawatan muka serta resdung dan rawatan rambut.


Dipetik dari: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: