Peminat Setia

Khamis, 14 Jun 2007

Hidap Sawan Hamil

SOALAN:
ISTERI saya hamil anak kami yang kedua. Ketika pemeriksaan di klinik, jururawat mengatakan isteri saya ada tanda sawan mengandung.

Apakah yang dimaksudkan dengan sawan mengandung? Bagaimana cara untuk mengatasinya?

Mengenai isteri saya, dia mula hamil dengan berat badan 45 kilogram (kg). Selepas alahan tiga bulan, beratnya menurun kepada 39 kg. Kemudian, beratnya naik semula dua kilogram setiap bulan dan kini, kandungannya mencapai tujuh bulan dan berat isteri saya 51 kg.

Jururawat menyatakan berat isteri saya naik mendadak justeru dia menyarankan isteri saya mengurangkan berat badan. Jika tidak, kemungkinan isteri saya akan mengalami kekejangan ketika melahirkan anak.

Apakah pandangan doktor mengenai hal ini?

Suami Risau,
Ipoh, Perak

JAWAPAN:
SAWAN mengandung (eklampsia) sering dikaitkan dengan tekanan darah tinggi. Risiko ini lebih kepada ibu yang kali pertama hamil, ibu yang pernah mengalami penyakit darah tinggi sewaktu kehamilan terdahulu atau ibu yang hamil kali pertama dengan suami baru.

Penyakit darah tinggi termasuk dalam kehamilan berisiko tinggi dan sawan mengandung adalah suatu yang serius.

Bagi wanita yang mempunyai berat badan 45 kg sebelum hamil, penambahan berat badan sebanyak 11 hingga 12 kg sepanjang kehamilan adalah sesuatu yang normal.

Sewaktu trimester pertama (tiga bulan pertama kehamilan), berat badan wanita hamil boleh menurun akibat kurang selera makan serta muntah-muntah. Memasuki trimester kedua (bulan keempat) dan seterusnya, berat badan wanita hamil semakin pulih dan dijangka bertambah sekitar setengah kg setiap minggu (iaitu dua kg setiap bulan).

Pemeriksaan antenatal seharusnya dilakukan mengikut jadual iaitu setiap empat minggu sehingga kandungan berusia 28 minggu (enam setengah bulan), kemudian setiap dua minggu sehingga kandungan berusia 36 minggu (lapan setengah bulan) dan seterusnya setiap minggu sehingga bersalin.

Sewaktu lawatan ini, kehadiran protein dalam air kencing serta pengambilan tekanan darah juga dilakukan, ia dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Pemeriksaan selanjutnya akan dilakukan jika kedua-duanya tidak normal.

Ini termasuk pemeriksaan tekanan darah secara lebih kerap, ujian darah, ujian air kencing terkumpul 24 jam dan seumpamanya. Bagi janin, ultrabunyi dilakukan bagi mengesan kadar pembesaran janin, kekurangan air ketuban serta gangguan aliran darah melalui tali pusat.

Wanita yang mengalami penyakit ini lazimnya turut mengalami penambahan berat badan berlebihan namun ia tidak semestinya. Sawan mengandung juga didapati pada wanita berbadan kurus. Berat badan tidak menyebabkan penyakit darah tinggi, menurunkan berat badan juga tidak mengurangkan tekanan darah.

Isteri anda dinasihati menjalani pemeriksaan antenatal secara dijadualkan bagi mengesan penyakit berkaitan.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: