Peminat Setia

Rabu, 13 Jun 2007

Kemaluan Gatal Akibat Keputihan

SOALAN:
SAYA kini hamil lapan bulan. Masalahnya saya kerap mengalami keputihan sehingga menyebabkan kegatalan serta kepedihan pada kemaluan. Saya sudah berjumpa doktor dan diberi pil yang dimasukkan ke dalam faraj namun masalah keputihan masih berlaku lagi. Adakah ia membahayakan kandungan saya?

Alis,
Johor Bahru

JAWAPAN:
MASALAH keputihan lebih kerap berlaku dalam kehamilan akibat perubahan hormon di dalam faraj. Lazimnya ia disebabkan oleh kulat Candida spp. Lantas kebanyakan doktor memberikan pil antikulat yang dimasukkan ke dalam faraj.

Namun, kadangkala ia sebenarnya jangkitan kuman lain. Memandangkan ia berulang, anda dinasihatkan menjalani pemeriksaan bahagian kemaluan.

Melalui pemeriksaan luaran, ciri-ciri seperti perubahan warna kulit kemaluan, ulser dan bintil berair seperti melecur juga mungkin menandakan jangkitan selain kulat terbabit.

Pemeriksaan dalaman juga dapat menunjukkan ciri-ciri lendir serta perubahan pada dinding faraj dan pintu rahim, ini dapat membantu doktor mengetahui jenis kuman yang terbabit serta memberikan rawatan bersesuaian. Sedikit lendir kebiasaannya diambil untuk mengesahkan jenis kuman dan rawatan bersesuaian dengannya.

Jangkitan kulat lazimnya tidak membahayakan kandungan. Jika ia masih ada sewaktu kelahiran normal, ia boleh menyebabkan jangkitan pada ruang mulut bayi “thrush oral”, ini bukanlah masalah serius dan ia mudah dirawat. Ada jangkitan lain yang boleh memberi kesan serius kepada bayi jika berterusan sewaktu kelahiran normal kelak seperti herpes. Berjumpalah doktor untuk kepastian.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: