Peminat Setia

Selasa, 4 Mac 2008

Payu Dara Kiri Kena Bisul

SOALAN:
Saya ibu muda kepada dua anak lelaki mempunyai masalah menyusukan anak sulung saya pada payu dara sebelah kiri kerana puting agak pendek. Bagaimanapun, saya dapat mengatasinya selepas kelahiran anak kedua.

Masalahnya kini, saya sering terkena bisul di bahagian payu dara sebelah kiri saja. Kesakitan yang amat sangat menghalang saya untuk meneruskan penyusuan sehingga menyebabkan payu dara saya terus membengkak. Apakah masalah yang saya hadapi kini?

Liza,
Damansara


JAWAPAN:
Mungkin bisul yang anda alami belum pernah dirawat sepenuhnya. Bisul boleh menyebabkan pengumpulan nanah (abses) yang perlu dibuang dan dibersihkan melalui prosedur kecil (incision & drainage atau I&D) selain mengambil ubat antibiotik.

Jika benar ia berulang, anda juga perlu menjalani ujian darah untuk mengesan penyakit kencing manis. Berjumpalah doktor untuk kepastian dan rawatan.

Sementara itu, payu dara kiri ini perlu diperah susunya bagi mengelakkan ia membengkak. Ini kerana pengumpulan susu di dalam kelenjar payu dara masih berlaku berterusan, jika ia tidak dikeluarkan payu dara akan terus membengkak dan ini akan lebih menambah kesakitan.

Soal-Jawab Bersama :
Dr. Adilah Ahmat

Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: