Peminat Setia

Selasa, 8 Julai 2008

Risau Belum Hamil Lepas 9 Bulan Gugur

SOALAN:
Saya berumur 26 tahun dan perkahwinan saya genap setahun. Sebelum ini, saya keguguran ketika kandungan berusia tiga bulan.

Selepas sembilan bulan menjalani prosedur cuci dilation & curettage (D&C), saya masih tidak hamil lagi hingga kini. Saya dimaklumkan tidak subur lalu dibekalkan ubat kesuburan sebanyak lima biji untuk diambil selama lima hari.

Saya juga pernah menggunakan ubat homeopati selama dua bulan namun masih tidak mendatangkan hasil. Selepas D&C, berat badan saya naik mendadak iaitu daripada 52 kilogram (kg) kepada 60 kg manakala ketinggian saya adalah 155 sentimeter (sm).

Saya juga mengalami keputihan yang teruk. Adakah berat badan naik mendadak atau keputihan yang teruk itu me nyebabkan saya sukar hamil?

Mila,
Putrajaya.



JAWAPAN:

Dengan ketinggian 155 sm, berat badan yang sesuai bagi anda adalah di antara 46 hingga 60 kg. Walaupun ia masih dalam julat ideal, sekiranya pertambahan atau sebaliknya pengurangan berat badan berlaku secara mendadak, gang guan ovulasi (pengeluaran telur) boleh berlaku sehingga menjejaskan kesuburan seseorang.

Belum ada kajian melaporkan kaitan D&C menyebabkan pertambahan berat badan. Anda bolehlah berjumpa pakar sakit puan untuk pemeriksaan am berkenaan keputihan yang berulang serta pemeriksaan am kesuburan serta rawatan mudah seperti pemberian ubat kesuburan dan teknik per manian berhadas (IUI).

Penyakit keputihan lazimnya dirawat menggunakan ubat antikulat atau ubat antibiotik dengan mengandaikan anda dijangkiti kulat atau bakteria.

Ada masanya kuman tertentu hanya sesuai diubati dengan jenis ubat tertentu saja, serta sudah lali dengan ubat-ubatan lain. Pengamatan ke atas ciri keputihan serta pengambilan sampel keputihan terbabit dapat membantu mengesahkan jenis kuman yang menyebabkan keadaan itu.

Sekiranya anda masih belum hamil kelak, anda juga boleh bertukar rawatan dengan pakar sakit puan yang lebih ber pengalaman dalam bidang kesuburan.

Dengan ini pilihan rawatan yang lebih menyeluruh dapat diberikan sama ada menggunakan ubat kesuburan pil, sun tikan kesuburan, teknik IUI, teknik persenyawaan tabung uji (IVF/ICSI) serta rawatan berkaitan penyakit yang menye babkannya (jika ada) dan seumpamanya.

Usia anda yang masih muda memberi peluang yang op timum untuk kehamilan.


Dipetik dari:
htpp://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: