Peminat Setia

Selasa, 15 Julai 2008

Tak Puas Suami Layan Hanya Seminggu Sekali

SOALAN:
Saya sudah berkahwin selama enam tahun dan mempunyai dua cahaya mata. Masalah saya kini, suami hanya melayani saya seminggu sekali. Ada kalanya saya tidak puas bersamanya. Adakah hubungan intim hanya seminggu sekali satu perkara biasa dalam kehidupan berumah tangga?

Apabila saya bertanya pada suami mengenai kepuasan dalam hubungan intim kami, jawapannya "biasa saja". Apakah yang harus saya lakukan untuk menangani masalah ini?

Risau,
Petaling Jaya, Selangor



JAWAPAN:
Kepuasan hubungan seks tidak semestinya dikira pada kuantiti atau kekerapannya tetapi lebih kepada apa yang dirasai oleh kedua-dua pihak.

Ada pasangan yang puas dengan seminggu sekali manakala ada pula yang masih belum puas dengan sehari sekali. Memandangkan anda merasakan kekerapan seminggu sekali sebagai kurang serta mempunyai masalah kepuasan, seeloknya berbincang dengan suami dengan lebih mendalam tanpa perlu rasa malu atau rendah diri.

Mungkin suami juga mempunyai persoalan yang sama iaitu mendapati anda tidak seghairah dulu untuk memberi tindak balas dalam hubungan seks. Mungkin suami mempunyai kemelut masalah (sama ada berkaitan atau tidak dengan anda) yang sedang diselesaikan sehingga mengganggu aktiviti hariannya dan sikapnya terhadap hubungan.

Berilah ruang kepada suami untuk merungkaikannya dan kembali seperti yang anda inginkan. Suami juga mungkin kini lebih selesa atau puas dengan aktiviti lain bersama anda sekeluarga dan tidak menjadikan hubungan seks sebagai ukuran utama saja.

Anda juga perlu memberi ruang kepada diri sendiri untuk melakukan pembaharuan penampilan, walaupun ini bukan bermakna selama ini anda kurang, mungkin juga anda sebenarnya perlu kembali kepada asalnya sewaktu mula dikahwini suami dulu, dalam hal ini anda berdua lebih mengetahui.

Kepelbagaian teknik dan suasana kamar tidur serta rumah juga boleh diubahsuai untuk mencipta mood baru. Mungkin kini anda pula yang perlu lebih banyak aktif dan menjadi penggerak dalam hubungan seks.

Banyak panduan keintiman rumah tangga yang boleh dipelajari daripada buku dan majalah oleh pakar seksologi serta pakar kaunseling.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: