Peminat Setia

Sabtu, 26 Februari 2011

kaki Sering Kekejangan

SOALAN:
Saya sering mengalami masalah angin dalam badan yang menyebabkan badan sakit-sakit. Sejak kebelakangan ini, sakit angin itu makin ketara menyebabkan bahagian pinggang sehingga kaki sebelah kanan saya sering sakit seperti kekejangan, terasa urat di bahagian itu juga terlalu tegang.

Saya berasa sangat sakit untuk berdiri tegak atau rukuk. Sukar untuk meluruskan kaki apabila berbaring dan rasa sakit amat ketara apabila bangun tidur.


Saya pernah beberapa kali bertemu doktor dan menyatakan masalah ini mungkin disebabkan otot. Saya sering diberikan uban tahan sakit.


Sakit itu akan hilang seketika selepas mengambil pil untuk tempoh lima hingga enam jam. Tapi saya keberatan untuk bergantung pada pil tahan sakit kerana bimbang kesan sampingannya. Saya juga pernah berurut tetapi masih belum pulih.


Untuk pengetahuan doktor, saya menghidap gastrik dan masalah angin dalam badan. Saya baru berumur 23 tahun dan belum berkahwin.


Apakah nasihat doktor untuk menangani masalah ini?


Odah,
Kuala Lumpur


JAWAPAN:
Sukar untuk menamakan masalah anda dalam istilah perubatan moden kerana tiada penyakit yang dinamakan angin badan kecuali kembung perut atau usus.

Organ lain badan kebanyakannya mengandungi otot, lemak, salur darah, saraf, ligamen, sendi dan tulang, hampir semuanya padu berisi dan bukannya seperti usus atau perut yang boleh mengembang untuk mengisi muatan dan mempunyai mikro-organisma yang mengeluarkan gas atau angin.

Dalam keadaan anda pula, ‘angin’ yang dikatakan ini bukan sahaja terhad kepada pinggang dan bahagian kaki, tetapi juga dalam badan dan gastrik.

Anda bolehlah mendapatkan pemeriksaan doktor pakar tulang (otopedik) pula. Mungkin ia berkait dengan masalah saraf terhimpit pada tulang belakang sehingga menyebabkan bahagian tertentu lenguh-lenguh atau sakit. Ia boleh berlaku lebih-lebih lagi jika seseorang aktif dalam kegiatan aktiviti lasak atau fizikal sehingga mengalami trauma hentakan sama ada disedari ataupun tidak.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: