Peminat Setia

Selasa, 22 Februari 2011

Keputihan Pekat, Berbau

SOALAN:
Saya berumur 26 tahun. Baru-baru ini saya mengalami masalah keputihan pekat dan berbau yang menyebabkan kegatalan pada faraj saya.


Kegatalan yang saya alami pada faraj seperti lain daripada yang lain kerana di celah bibir faraj timbul ruam. Saya berasa amat tidak selesa apabila mengalami kegatalan itu dan sentiasa ingin menggaru.


Apakah kaedah rawatan yang sesuai dan tidak memudaratkan bagi mengatasi masalah ini?


Nurul,
Shah Alam


JAWAPAN:
terdapat banyak punca jangkitan pada bahagian kemaluan. Ada yang berjenis kulat serta ada yang disebabkan bakteria, virus dan seumpamanya.

Eloklah anda berjumpa doktor dahulu. Pemeriksaan fizikal pada bahagian kemaluan dan rupa lelehan lazimnya membolehkan doktor membuat diagnosis awal mengenai jenis jangkitan yang paling mungkin supaya ubat permulaan dapat diberikan sementara menunggu hasil ujian kultur yang mengambil masa beberapa hari.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: