Peminat Setia

Khamis, 24 Februari 2011

Mahu Tambah Berat Badan Cara Sihat

SOALAN:
Saya sudah ada tiga cahaya mata, tetapi terlalu kurus dengan ketinggian 157 sentimeter dan berat 42 kilogram saja.

Selepas anak saya yang ketiga berhenti menyusu badan, payudara saya seperti tiada. Anak bongsu saya kini berusia lapan tahun.


Saya ada terbaca artikel menyatakan pengambilan pil perancang boleh menambahkan berat badan. Adakah ia benar?


Saya juga cuba mengikut diet yang sesuai untuk menambah berat badan tapi tak bertambah. Bagaimana cara yang sesuai untuk menambahkan berat dengan cara yang sihat?


Shima,
Kuala Lumpur.

JAWAPAN:
Dengan ketinggian anda, berat badan yang ideal adalah antara 47 hingga 61 kilogram.

Ramai ibu yang mengalami kekenduran payudara setelah menghentikan penyusuan badan kerana kelenjar alveoli sudah tidak aktif lagi dan payudara kini lebih mengandungi tisu lemak, ini menjadikan payudara tidak pejal seperti sewaktu hamil atau penyusuan badan.

Dengan penyusutan berat badan (dan tisu lemak), payudara lebih kelihatan mengecil.

Pengambilan pil perancang tidak semestinya memberi kesan penambahan berat badan, malah sebaliknya ada wanita yang mengalami penurunan berat badan apabila mengambil pil perancang.

Eloklah anda mendapatkan nasihat pakar pemakanan bagi menambah berat badan anda kepada ideal dengan sihat menggunakan piramid makanan.

Memang terdapat hormon yang ada digunakan untuk menambah saiz payudara, tetapi ia mempunyai kesan sampingan jangka panjang yang boleh membahayakan kesihatan.


Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: