Peminat Setia

Sabtu, 20 Mac 2010

Puas Hanya Beberapa Minit???

Salam sejahtera...

Isu ini mungkin menjadi taboo bagi kebanyakan pasangan yang telah berumahtangga. Namun ada baiknya kita didedahkan dengan fakta yang tepat bagi menggelakkan masalah lain yang berkemungkinan tercetus dari salah faham mengenai tempoh waktu yang ideal bagi hubungan kelamin.

Memetik sumber dari Journal of Sexual Medicine, tempoh hubungan seks yang memuaskan sebenarnya hanya berlangsung sekitar tiga hingga 13 minit. Ini jauh berbeza daripada mitos popular yang mendakwa keperluan aktiviti seks melibatkan berjam-jam lamanya.

Satu kaji selidik ke atas 50 ahli Persatuan Penyelidikan dan Terapi Seks dari Kanada dan Amerika Syarikat juga mengambil kira maklumbalas daripada ribuan pesakit dalam tempoh puluhan tahun.

Secara puratanya,pakar-pakar terapi mendedahkan tempoh aktiviti hubungan seks terbaik adalah dari tiga hingga tujuh minit. Tempoh tujuh hingga 13 minit dianggap tempoh idaman, manakala satu hingga dua minit (terlalu singkat) dan 10 hingga 30 minit adalah terlalu lama.

Diharap data ini boleh membantu mereka yang dianggap pasangan bermasalah bebas dari kebimbangan atau keperluan menerima rawatan mahupun kaunseling.

Tiada ulasan: