Peminat Setia

Selasa, 20 Julai 2010

Atasi Keputihan Wanita

SOALAN:

Saya pernah beberapa kali mengalami jangkitan saluran kencing dan masalah wanita seperti keputihan berlebihan. Walaupun ia berkesan selepas rawatan, namun ia kerap kali berulang. Adakah suplemen tambahan yang selamat untuk meringankan masalah ini?

JAWAPAN:

Antara langkah yang boleh diamalkan untuk mengurangkan risiko jangkitan adalah meningkatkan amalan kebersihan termasuk pakaian dalam wanita, kebersihan bahagian sulit sebelum dan selepas hubungan intim serta mengurangkan pengambilan makanan bergula dan manis. Pengambilan air putih yang banyak juga digalakkan untuk melancarkan pembuangan air kencing sekali gus menyingkirkan kekotoran.

Banyak kajian klinikal menunjukkan bahawa pengambilan probiotik memberi kesan positif dalam menangani masalah ini. Antaranya adalah probiotik dari strain Lactobacillus GR-1 and Lactobacillus RC-14 yang didapati terbukti secara klinikal membantu memulihkan mikroflora dalam faraj yang seterusnya mengurangkan masalah urogenital wanita seperti jangkitan pada saluran kencing, jangkitan kulat dan yis. Pengambilan secara berterusan akan membantu mengelak jangkitan daripada berulang.


Dipetik dari:http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: