Peminat Setia

Jumaat, 25 Mac 2011

Haid Datang Semula Pada Usia 64 Tahun

SOALAN:
Ibu saya kini berusia 64 tahun dan baru-baru ini ada memberitahu dia didatangi haid semula.
Sebenarnya haid ibu saya sudah berhenti semasa usianya 43 tahun. 
 
Saya tidak pasti sama ada darah yang keluar itu adalah darah haid atau sebaliknya.

Adakah saya perlu membawa ibu untuk mendapatkan rawatan doktor pakar?


Ingin Tahu,
Kuala Lumpur.

JAWAPAN:

Saya nasihatkan anda segera membawa ibu anda berjumpa pakar sakit puan.


Sekiranya terdapat pakar sakit puan gine-onkologi (dengan kepakaran tambahan dalam bidang kanser sakit puan), pilihan ini lebih baik.

Secara semula jadi, putus haid (menopaus) dialami oleh wanita berusia di antara 45 hingga 55 tahun, kebanyakannya mengalaminya pada usia 50 hingga 51 tahun.
Doktor pakar akan memastikan tiada masalah pada faraj, pintu rahim (serviks) dan rahim ibu anda.

Di samping itu, kedua-dua ovarinya juga akan diperiksa walaupun pada usia begini, saiz ovari menjadi kecil dan menyebabkan ia mungkin sukar dikesan menggunakan pemeriksaan fizikal mahupun
ultrabunyi.

Kesempatan ini juga boleh digunakan untuk ibu anda menjalani pemeriksaan kesihatan am.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: