Peminat Setia

Sabtu, 12 Mac 2011

Risau Darah Keluar Berketul-Ketul

SOALAN:
Saya berusia 23 tahun dan sudah berkahwin. Saya datang haid ketika berumur 10 tahun lagi.
Masalah saya kini haid berpanjangan, kadang-kadang sampai sebulan. Saya memang risau kerana haid saya juga berketul-ketul.


Sudah banyak kali saya berjumpa doktor, tetapi tidak tahu masalah saya. Saya berharap doktor dapat memberi pandangan.


Eja,
Kuantan, Pahang.


JAWAPAN:
Saya cadangkan anda berjumpa pakar sakit puan berhampiran untuk:

- Menjalani pemeriksaan fizikal, pemeriksaan menggunakan spekulum ke dalam faraj, ultrabunyi pelvis ke atas rahim dan ovari serta ujian darah hormon.

- Menilai lebih lanjut ke atas kemungkinan masalah di dalam rahim atau endometrium misalnya polip, hyperplasia dan seumpamanya. Ia lebih mudah dikesan menggunakan teknik ultrabunyi trans-vaginal

- Mengetahui tahap pendarahan ke atas paras hemoglobin darah anda serta kesan (jika sudah berlaku anemia atau kekurangan darah)

- Diberikan rawatan ubat-ubatan bagi menghentikan pendarahan sementara menunggu hasil ujian dan rawatan sebenar. Jika perlu, anda mungkin diminta menjalani persampelan tisu endometrium secara biopsi ataupun DD&C.

- Mengetahui kesan lain yang berkait dengan penyakit anda misalnya pembesaran dan pengeluaran telur.

- Ujian Pap smear juga akan dilakukan (memandangkan anda sudah memulakan hubungan seks) walaupun ia mungkin tiada kaitan dengan masalah pendarahan anda.

Sewaktu ujian ini, doktor juga akan melihat permukaan faraj sehingga penghujung atasnya dan permukaan pintu rahim.


Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: