Peminat Setia

Rabu, 2 April 2008

Air Ketuban Kurang

SOALAN:
Saya berusia 30 tahun dan kini hamil 34 minggu. Saya mengalami keadaan kekurangan air ketuban.

Mengikut doktor yang memeriksa saya, tiada punca menyebabkan air ketuban saya kurang dan saya mengalami masalah yang sama dua kali sejak melahirkan anak pertama.

Adakah kekurangan air ketuban akan menyebabkan bayi dalam kandungan saya lemas? Adakah perkara berkenaan akan terus berlaku sekiranya saya ingin hamil kali ketiga? Adakah sebarang kesan pada bayi yang dikandung jika berlaku pengurangan air ketuban?

Linda,
Kuala Lumpur



JAWAPAN:

Kekurangan air ketuban dinamakan oligohidramnios. Isi padu air ketuban sukar diukur sewaktu kehamilan berlangsung. Suatu teknik mengukur indeks air ketuban dapat membantu mengenalpasti masalah berkaitan.

Pada usia kandungan 34 minggu, isi padu air ketuban boleh mencapai 1000 mililiter, namun ia lazimnya diukur menggunakan bantuan ultrabunyi ke atas ruang terdalam air ketuban pada keempat-empat suku kawasan kandungan.

Air ketuban penting dalam kehamilan. Ia mengisi ruang perantara di antara janin, tali pusat dan dinding rahim, untuk membantu menyerap kesan hentakan luar (seperti trauma dalam kemalangan), himpitan (contohnya jika berlaku pengecutan rahim dan seumpamanya) serta menstabilkan suhu persekitarannya.

Bersama selaput ketuban (membrane amnion), ia juga bertindak sebagai lapisan pendinding kepada jangkitan dari luar.

Air ketuban dihasilkan oleh kedua-dua ibu dan kandungannya. Pada trimester ketiga kehamilan, kebanyakan air ketuban dihasilkan oleh selaput ketuban, kulit, buah pinggang dan saluran pernafasan janin.

Jumlah isi padu air ketuban ini diimbangi oleh penghasilan dan pembuangannya (melalui proses janin menelan dan serapan usus janin ke dalam aliran darah kembali ke ibu). Jika kehilangan air ketuban melebihi penghasilannya, berlakulah oligohidramnios.

Penting untuk memastikan indeks terlebih dulu dan jika benar anda mengalami oligohidramnios, penting untuk doktor memeriksa puncanya dengan lebih lanjut. Oligohidramnios mempunyai beberapa punca, antaranya:

- Kebocoran selaput ketuban mengakibatkan lelehan air ketuban secara berterusan sedikit demi sedikit, boleh berlaku tanpa disedari dan disangka lelehan lendir faraj.

- Kurang penghasilan air ketuban akibat masalah buah pinggang serta paru-paru janin. Kelainan kromosom janin juga boleh menyebabkan kurang penghasilan air ketuban ini.

- Masalah pertumbuhan janin (intra uterine growth restriction atau IUGR).

Anda mungkin sudah dinasihatkan menjalani imbasan ultrabunyi secara mendalam untuk memeriksa struktur fizikal janin secara keseluruhannya terutama kedua-dua buah pinggang dan paru-paru. Ia lazimnya dilakukan oleh pakar perbidanan yang khusus dalam bidang feto-maternal atau juru ultrabunyi yang terlatih.

Kemungkinan jangkitan kuman (chorioamnionitis) akibat kebocoran selaput ketuban pula dapat disahkan secara ujian persampelan lendir atau cecair faraj serta ujian darah termasuk ujian protin C-reaktif.

Dalam keadaan oligohidramnios teruk, penyempitan ruang dalam rahim memberi kesan kepada janin, termasuk mengganggu pembentukan paru-paru (hipoplasia paru-paru), menyebabkan kecacatan pada anggota kaki yang terperenyuk (talipes kongenital, ini lazimnya dapat diperbetulkan) serta kedudukan janin tidak normal (songsang atau melintang atau menyerong).

Selain itu, kesannya membabitkan janin lemas akibat tali pusat terhimpit sehingga mengganggu aliran darah beroksigen daripada ibu kepada janin, aspirasi najis janin ke dalam ruang pernafasannya, kelahiran pramatang, kematian dan seumpamanya.

Oligohidramnios jarang berkait dengan kehamilan akan datang. Mungkin anda hanya mengalami oligohidramnios minimum dan akan pulih sendirinya dalam masa beberapa minggu ini serta tidak memberi kesan kepada kandungan.

Teruskan rawatan mengikut jadual. Ini kerana, jika keadaan berterusan atau bertambah teruk, anda mungkin akan dijadualkan bersalin lebih awal bagi mengelakkan komplikasi pada kandungan.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: