Peminat Setia

Ahad, 6 April 2008

Kerap Berair, Rahim Kembang

SOALAN:
Saya berusia 47 tahun dan mempunyai tujuh anak. Anak bongsu saya kembar berusia 10 tahun dan selepas kelahiran mereka, saya mengikat saluran rahim.

Masalahnya kini, saya rasa terkeluar air kencing apabila bersama suami dan saya juga kurang terangsang. Selepas habis haid, terlalu banyak keputihan keluar tetapi tidak berbau atau gatal.

Ada kalanya keluar cecair meleleh hingga ke kaki. Akibat kerap berair, saya rasa rahim saya seperti mengembang. Apakah punca masalah berair itu? Apakah pandangan doktor dan apakah yang harus saya lakukan?


Ima,
Kuantan, Pahang.



JAWAPAN:
Anda dinasihatkan berjumpa doktor pakar sakit puan untuk pemeriksaan lanjut bagi membezakan punca lelehan yang keluar. Jarang lelehan faraj akibat jangkitan (lazimnya jangkitan kulat Candida) berlaku sehingga menyebabkan ia meleleh ke kaki.

Kemungkinan ia sebenarnya air kencing yang bocor dari pundi kencing terus ke dalam faraj perlu diperiksa lanjut. Pada usia anda juga, wanita digalakkan menjalani pemeriksaan sakit puan sekurang-kurangnya setahun sekali bagi mengesan kehadiran penyakit berkaitan.

Selain kemungkinan faktor di atas, lelehan juga boleh berpunca daripada penyakit dalam rahim sendiri. Segeralah berjumpa doktor.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: