Peminat Setia

Khamis, 22 Mei 2008

Gadis Risau Ada Bonjolan

SOALAN:
Saya berusia 19 tahun dan mengalami masalah pada faraj saya. Ada bonjol yang dapat saya rasa dengan tangan di bahagian luar atau dalam faraj.

Ia berlaku sejak saya di sekolah menengah lagi, tetapi tidak pernah melakukan pemeriksaan kerana saya sangat malu dengan keadaan itu.

Saya juga dapat rasakan kebonjolan itu menyebabkan laluan faraj saya sempit.

Adakah keadaan itu berbahaya dari segi kesihatan? Apakah yang harus saya lakukan? Pada masa sama, saya juga mengalami masalah puting payudara yang tersorok ke dalam. Adakah dua masalah terbabit saling berkaitan?

Siti,
Kuala Lumpur


JAWAPAN:
Masalah ini bukanlah suatu yang jarang berlaku dan memalukan. Berjumpalah doktor untuk pemeriksaan mudah dan kepastian. Besar kemungkinan ia adalah akibat penyumbatan kelenjar Bartholin anda yang ada pada bahagian kanan dan kiri kemaluan.

Kelenjar ini berfungsi mengeluarkan cecair pelincir sewaktu rangsangan seksual. Jika benar, ia bukanlah membahayakan. Apabila ia semakin membengkak, ia boleh menyukarkan pergerakan dan tidak selesa apabila duduk dan memberi masalah.

Penyakit ini dinamakan Cyst Bartholin dan tidak perlu dibuang segera. Namun, ia boleh terkena jangkitan kuman menyebabkan pengumpulan nanah (abses) di dalamnya, kesakitan, demam, menyukarkan posisi duduk dan seumpamanya.

Apabila ini berlaku, pembedahan segera membaikinya perlu dilakukan. Suatu prosedur kecil dilakukan untuk membuka cyst ini dan membentuk laluan baru supaya lelehan pelincir dapat terus disalurkan keluar serta tidak tersumbat lagi.

Pemeriksaan doktor bukan saja penting untuk memastikan ia cyst Bartholin, namun untuk memastikan ia bukanlah penyakit lain yang mungkin bersifat bahaya.

Puting payudara yang termasuk ke dalam tidak berkait dengan masalah bengkak pada kemaluan anda. Jika ia sudah wujud sejak anda lahir lagi, mungkin ia tidak membahayakan. Bagaimanapun, anda bolehlah mula mengamalkan teknik mengeluarkan puting ini, ia mudah dipelajari. Berjumpalah doktor anda.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: