Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Menopaus Hargai Fasa Emas

Memang ramai wanita yang takut kepadanya. Tidak kurang yang beranggapan, ia adalah `zaman gelap' dalam meniti fasa kehidupan sebagai seorang wanita. Mahu atau tidak, jika dipanjangkan usia, tiada wanita yang dapat menolak kehadirannya.

Menopaus atau terhentinya kitaran haid merupakan satu fasa semula jadi apabila wanita menjengah usia lingkungan 50 tahun ke atas. Seseorang wanita dikategorikan menopaus apabila dia tidak lagi mengalami kitaran haid dalam tempoh 12 bulan berturut-turut. Namun, menopaus tidak berlaku secara tiba-tiba. Ia adalah satu proses yang berlaku secara perlahan-lahan sehingga ia sampai ke noktahnya.

Pada peringkat ini, penghasilan hormon seksual seperti estrogen dan progesteron daripada kilang telur atau ovari akan berkurangan dan lama-kelamaan terus terhenti. Dengan erti kata lain, apabila melangkaui menopaus wanita akan berehat daripada `tugas hakiki' mereka daripada mengalami kitaran haid dan proses kehamilan.

Presiden Persatuan Menopaus Malaysia, Profesor Dr. Nik Nasri Nik Ismail memberitahu, purata usia wanita di negara ini mencapai menopaus ialah 51 tahun. Fakta yang harus diterima oleh setiap wanita ialah kekurangan hormon estrogen dan progesteron akan memberi banyak perubahan dalam diri mereka seperti gangguan pada emosi dan fizikal.

Antaranya, rasa panas, berpeluh-peluh, mudah tersinggung, kemurungan, menangis tanpa sebab dan sebagainya. ``Kekeringan pada faraj yang dialami akibat menopaus mengakibatkan kehidupan seksual terjejas sekali gus rumah tangga mereka goyah.

``Pada jangka masa panjang kemungkinan mereka berisiko menghidap osteoporosis atau kerapuhan tulang, penyakit jantung, kulit berkedut dan keguguran rambut. Selain itu organ seksual seperti buah dada juga semakin mengecut,'' jelasnya.

Gejala yang dialami oleh wanita boleh bermula pada fasa perimenopaus. Fasa ini berlangsung antara empat hingga lima tahun sebelum seseorang wanita menopaus.

``Gejala boleh dialami sebelum menopaus dan apabila haid terhenti ada kebarangkalian gejala tersebut berterusan,'' katanya.

Malangnya, gejala-gejala ini mengambil masa yang tertentu sebelum ia terhenti. Mereka yang tidak mendapatkan bantuan untuk mengatasi gejala ini terpaksa menanggungnya dalam tempoh beberapa lama. ``Sesetengah wanita hanya mengalami gejala ini dalam tempoh antara satu hingga dua tahun, sebahagiannya pula terpaksa menderita sehingga mencecah usia 60 tahun. Ia bergantung kepada individu,'' kata Prof. Dr. Nik Nasri.

Persoalannya adakah setiap wanita yang melangkah ke fasa ini pasti berdepan dengan gejala menopaus?

Jelas Nik Nasri: ``Ia juga bergantung kepada individu. Ada sesetengah wanita langsung tidak mengalami sebarang gejala, tetapi ada sebahagian yang lain sehingga ingin membunuh diri.''

Wanita tidak seharusnya menyeksa diri meneruskan kehidupan dengan gejala-gejala menopaus yang menyesakkan. Ada banyak cara yang boleh dilakukan untuk mencegah gejala-gejala menopaus bagi memastikan kehidupan selepas menopaus lebih bermakna.

Umumnya pengamal perubatan akan menyarankan rawatan Terapi Gantian Hormon (TGH). TGH bukan saja dapat melegakan wanita daripada gejala menopaus, malah boleh mencegah masalah osteoporosis. Selain berfungsi untuk mengatasi gejala menopaus, TGH juga mempunyai kelebihan lain seperti mencegah osteoporosis, merendahkan risiko kanser kolon dan menstabilkan paras kolesterol.

Menurut beliau, kurang lima peratus wanita yang menghadapi masalah jantung sebelum menopaus. Tetapi, peratus ini meningkat sehingga 35 peratus selepas wanita menopaus. Namun, bukan semua wanita sesuai dengan terapi ini lebih-lebih lagi kepada mereka yang mempunyai kontraindikasi seperti risiko menghidap kanser buah dada, penyakit jantung dan sebagainya.

Sebagai alternatif, terapi herba Remifemin dipercayai dapat membantu melegakan gejala menopaus. Menjelang tahun 2030, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 1.2 bilion wanita akan mencapai usia 50 tahun atau lebih. Bilangan wanita dalam usia lingkungan ini meningkat sebanyak tiga kali ganda dijangka akan terus hidup dalam masa beberapa dekad selepas menopaus.

Bagaimanapun, jangka hayat yang panjang ini juga menyumbangkan kepada peningkatan masalah kesihatan yang dramatik akibat kehilangan hormon estrogen.

Sebagai menghargai wanita yang memasuki fasa ini, tarikh 18 Oktober dipilih untuk meraikan sambutan Hari Menopaus Sedunia. Persatuan Menopaus Antarabangsa (IMS) menggesa masyarakat untuk mengambil langkah-langkah aktif untuk mendidik wanita berhubung implikasi menopaus terhadap kesihatan mereka.

Berdasarkan tinjauan beliau di Kuala Lumpur pada 1991, seorang dalam 400 wanita atau 80 peratus wanita menyatakan mereka tidak menghadapi sebarang masalah ketika menghampiri menopaus. Malah, mereka juga tidak menyedari tentang rasa panas yang dialami.

Baki sebanyak 20 peratus mengakui mereka mengalami rasa panas dan mereka berjumpa doktor. Bagaimanapun, sebahagian besar wanita tidak mempedulikan gejala yang dialami.

Pada masa ini dianggarkan sebanyak 20 hingga 25 peratus wanita di Malaysia terdiri daripada mereka yang berusia 50 tahun ke atas. Menjelang tahun 2020, populasi ini akan meningkat sehingga 50 peratus. Peningkatan ini sudah dijangka kerana jangka hayat wanita yang lebih panjang. Di Malaysia pada 1957, jangka hayat wanita ialah 57 tahun, tetapi pada hari ini ia mencecah sehingga 75.4. Ini bermakna satu per tiga daripada kehidupan wanita berada dalam fasa menopaus,'' kata Nik Nasri.

Selain terapi, wanita juga perlu bijak menyesuaikan gaya hidup apabila menopaus. ``Mereka boleh melakukan senaman, mengawal pemakanan, berhenti merokok, berfikiran positif dan paling penting sokongan daripada ahli keluarga.

``Keluarga lebih-lebih lagi suami seharusnya memahami situasi bahawa isteri anda sedang menempuhi satu fasa perubahan. Isteri anda memerlukan sokongan dan kepastian bahawa mereka tidak akan diabaikan,'' jelas beliau.

Beliau yang juga Dekan Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) menjelaskan, sokongan keluarga cukup penting dalam tempoh lima tahun pertama selepas seseorang wanita melangkaui fasa ini.

Bagaimanapun, oleh kerana ramai yang beranggapan menopaus sesuatu yang semula jadi, ada yang beranggapan mereka tidak perlu melakukan apa-apa.

``Tetapi, kebanyakan mereka memilih untuk menderita dalam diam. Lebih menyedihkan, apabila ada suami yang menganggap menopaus hanyalah masalah wanita, sedangkan ia menuntut persefahaman pasangan,'' ujar beliau.

Sesetengah wanita mendakwa kehidupan mereka jauh lebih baik selepas mengambil TGH.

Perlukah seseorang wanita mengambil TGH sekalipun mereka tidak menghadapi sebarang gejala menopaus?

Jelas Nik Nasri, ``Tidak mengapa jika mereka tidak mengambilnya, tetapi untuk jangka masa panjang mungkin kesihatan tulangnya akan terjejas, menghadapi masalah kekeringan kulit dan faraj. Begitu juga kepada mereka yang ingin mengkolaborasi antara terapi hormon dan herba, sebaiknya mereka perlu mendapatkan nasihat doktor.''

Tambahnya, TGH bukanlah sesuatu yang wajib kepada setiap wanita. Tetapi, ia adalah pilihan yang harus diuar-uarkan kepada semua wanita menopaus.

``Sama ada mereka hendak mengambilnya atau tidak ia terpulang kepada masing-masing,'' ujar Nik Nasri.

* Fakta menopaus

* Ribuan wanita menopaus setiap hari

* Dianggarkan 75 peratus wanita yang menopaus mengalami rasa panas secara tiba-tiba, sedikit peningkatan pada suhu badan. Rasa panas yang dialami pada waktu malam mengakibatkan individu terbabit tidak boleh tidur malam dan insomnia. Daripada jumlah ini, 30 peratus wanita yang mengalami gejala ini pada tahap yang teruk

* Tabiat merokok dikaitkan dengan menopaus awal

* Menopaus juga mempunyai kesan positif kepada kesihatan fizikal dan mental. Misalnya, jika anda menghidap sakit kepala migrain atau endometriosis, gejala-gejalanya akan hilang selepas menopaus. Selain itu, fibroid juga mengecut

* Apabila menopaus, wanita biasanya akan mengalami rasa panas, yang disusuli dengan berpeluh-peluh. Ketika rasa panas ini, degupan jantung semakin laju dan suhu badan meningkat

* Penurunan hormon estrogen mengakibatkan pengecutan dan kekeringan faraj. Ini mengakibatkan rasa sakit ketika melakukan hubungan seks

* Dua dalam keseluruhan wanita yang berusia 50 tahun mengalami kepatahan tulang akibat osteoporosis

* Tinjauan terbaru mendedahkan lebih separuh daripada wanita tidak mengetahui bahawa menopaus meningkatkan risiko penyakit jantung.

* Remifemin alternatif TGH

Remifemin merupakan salah satu penawar berasaskan herba yang dipercayai cukup berkesan untuk merawat gejala menopaus.

Secara klinikalnya, ia terbukti selamat dan berkesan. Ia diperoleh daripada ekstrak Cimicifuga racemosa atau juga dikenali sebagai black cohosh.

Bahan aktif yang mempunyai nilai-nilai perubatan terdapat di dalam ubi tumbuhan ini. Black cohosh juga dikenali dengan pelbagai nama sebagai black snakeroot, bugbane, bugwort, rattleroot, rattletop, rattlewed dan sebagainya. Tumbuhan yang berupa sejenis pepohon berbunga kecil ini ditemui di Amerika Utara.

Sejak dulu lagi, masyarakat India Amerika Utara dan koloni telah menggunakan black cohosh untuk pelbagai jenis penyakit. Tumbuhan ini telah lama dikenal pasti sebagai rawatan herba yang berkesan.

Ini termasuklah rawatan akibat patukan ular, memulihkan fungsi kitaran haid, selepas bersalin dan menopaus.

Ujian klinikal menunjukkan bahawa Remifemin memberi kelegaan untuk gejala menopaus tanpa kesan sampingan dan keberkesanannya sama dengan rawatan estrogen.

Remifemin julung kalinya diperkenalkan di Jerman pada 1956.

Ia merupakan bahan semula jadi dan penawar herba tanpa hormon. Dalam tempoh empat dekad sejak ia diperkenalkan, sebanyak 4,000 wanita terlibat dalam kajian berhubung menguji keberkesanan dan keselamatan penggunaannya.

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: