Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Merawat Gejala Menopaus Melalui Terapi Penggantian Hormon

Menopaus atau putus haid merupakan salah satu peringkat yang akan ditempuhi oleh setiap wanita. Secara puratanya wanita di negara kita mengalami menopaus pada usia 49.5 tahun tetapi tidak semua wanita mengalaminya pada usia yang sama. Kebanyakan wanita akan mengalami perubahan fizikal dan emosi yang kurang menyenangkan pada peringkat ini.

Tinjauan kaji selidik serantau baru-baru ini mendapati bahawa sehingga 68 peratus daripada pengamal perubatan am (GP) Australia percaya bahwa wanita menopaus yang menerima rawatan daripada mereka adalah prahipertensi (terlalu sensitif terhadap ubat atau bahan kimia tertentu).

Prahipertensi dikaitkan dengan faktor-faktor risiko metabolisme dan penyakit kardiovaskular awal, yang merupakan pembunuh nombor satu di kalangan wanita Malaysia. Usaha menurunkan tekanan darah boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Manakala tekanan darah pesakit jantung mungkin perlu diturunkan ke paras bawah tahap yang disyorkan sekarang.

Kongres Malaysia ke-6 mengenai Menopaus- Terapi Penggantian Hormon (HRT) anjuran Persatuan Menopaus Malaysia (MMS) pada 6 hingga 8 April lalu, betujuan membincangkan bagaimana menangani isu-isu yang membabitkan wanita menopaus, termasuk tekanan darah tinggi.

Hasil perbincangan pada kongres tersebut, HRT secara oral dan berterusan akan memberikan kelegaan yang cepat dan berkesan untuk menangani gejala-gejala menopaus dan melindungi daripada osteoporosis.

Progestin drospirenone yang terkandung dalam HRT boleh memberi manfaat tambahan yang penting, khususnya untuk mencegah kenaikan berat badan yang dikaitkan dengan estrogen dan menurunkan tekanan darah di kalangan wanita menopaus yang mengalami hipertensi.

Hakikatnya, kira-kira 80 peratus daripada wanita menopaus akan mengalami gejala seperti panas, berpeluh malam dan palpitasi (gejala vasomotor).

Ramai juga wanita mengalami gejala psikologi seperti insomnia, kekuranan tenaga atau daya, kehilangan nafsu (seks), kebimbangan dan kerengsaan.

Ada juga wanita mengalami keadaan yang lebih serius seperti tekanan darah tinggi, sakit sendi, sakit belakang, mudah panas baran dan osteoporosis amat membimbangkan pakar-pakar ginekologi yang merawat wanita menopaus.

Wanita Malaysia juga pastinya lega apabila HRT dengan drospirenone dos rendah yang pertama di dunia telah diluluskan, bagi merawat gejala menopaus dan meningkatkan kualiti hidup mereka.

Menurut Klinik Penyelidikan Menopaus, Jabatan Obstetriks dan Ginekologi, Hospital Universiti Santa Chiara, Pisa, Itali, Prof. Dr. Marco Gambacciani, kehilangan estrogen dalam fasa hidup wanita menopaus adalah punca gejala mental dan fizikal yang bukan sahaja boleh membimbangkan dan sukar ditanggung, bahkan boleh mengganggu aktiviti harian dan seterusnya memberi kesan negatif ke atas kualiti hidup serta harga diri.

“Kehilangan semakin banyak jisim tulang (osteoporosis) juga boleh menyebabkan keretakan pergelangan tangan, pinggul dan tulang belakang.

“Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa wanita yang sudah menopaus menghadapi risiko penyakit kardiovaskular (CV) yang jauh lebih tinggi daripada wanita belum menopaus,” katanya pada majlis pelancaran produk HRT , Angeliq keluaran Bayer Schering Pharma, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Angeliq yang mengandungi progestin drospirenone berperanan merawat gejala menopaus sederhana hingga teruk dan kini telah pun berada di pasaran.

Turut hadir pada majlis pelancaran tersebut ialah Pengurus Negara, Bayer Schering Pharma Malaysia, Ashraf Al-Ouf.

Dr. Gambacciani, yang juga Ahli Jawatankuasa Eksekutif Persatuan Menopaus Antarabangsa, memberitahu, adalah penting bagi wanita menyedari faktor-faktor risiko kesihatan lain seperti tekanan darah tinggi yang berkaitan tentang pengurusan menopaus.

Selain itu, wanita dan pengamal perubatan mereka perlu menimbangkan perspektif gaya hidup dan langkah-langkah kesihatan am dalam pengurusan menopaus kerana kita mungkin melihat lebih ramai wanita menopaus di rantau Asia Pasifik diserang penyakit jantung dan osteoporosis.

“Lebih membimbangkan lagi, bilangan wanita pada peringkat tua di Asia dijangka melambung daripada 107 juta kepada 373 juta menjelang tahun 2025.

“Terapi hormon dengan satu miligram Estradiol dan dua miligram Drospirenone (DRSP) menawarkan manfaat tambahan selain kelegaan yang cepat daripada gejala menopaus.

“Progestogen DRSP boleh membantu menurunkan tekanan darah di kalangan wanita menopaus,” jelasnya.

Dr. Gambacciani berkata, ujian klinikal yang telah dilakukan ke atas HRT yang mengandungi DRSP telah mengesahkan keselamatan dan keberkesanan serta kadar penerimaan yang tinggi.

“Kami gembira mendapati kadar pemberhentian pengambilan disebabkan kesan sampingan adalah rendah,” katanya yang menjalankan kajian terhadap kesan HRT selama beberapa tahun yang lalu.

Menurutnya, terapi ini sudah pun diterima dengan baik oleh wanita di Eropah dan dilancarkan di Amerika Syarikat pada tahun lalu.

Kelulusan HRT pertama di dunia dengan progestin drospirenone dos rendah di Malaysia memberi pilihan rawatan baru kepada wanita menopaus dan pakar penjagaan kesihatan profesional di negara ini.

Malah, progestin drospirenone juga terdapat dalam pil cegah hamil jenama nombor satu di Amerika Syarikat dan seluruh dunia.

“Semakin ramai wanita 50 tahun ke atas yang mengalami gejala menopaus sedang mencari cara untuk merawatnya. Kami gembira kerana dapat menyediakan kaedah HRT baru untuk disesuaikan dengan keperluan individu,” katanya.

Untuk meningkatkan kesedaran para doktor terhadap pentingnya kenaikan BP semasa diagnosis dan rawatan pesakit yang mengalami gejala menopaus, Dekan Fakulti Sains Perubatan dan Kesihatan, Universiti Sains Islam Malaysia dan Presiden Persatuan Menopaus Malaysia, Prof. Dr. Nik Mohd Nasri Ismail, turut menjalankan kajian yang dibuat di Asia Pasifik.

Bayer Asia Tenggara telah menugaskan agensi penyelidikan bebas pihak ketiga supaya menjalankan tinjauan kaji selidik antara bulan Disember 2006 dan Januari 2007.

Tinjauan ini melibatkan 300 ahli ginekologi dan 80 pengamal perubatan am di Australia, Korea Selatan, Taiwan dan Thailand.

Secara purata, doktor yang menyertai tinjauan kaji selidik mendapati bahawa lebih separuh daripada pesakit menopaus mereka mempunyai tekanan darah tinggi prahipertensif (130 hingga 139 milimeterHg).

Dr. Nik Nasri berkata, ia menunjukkan bahawa risiko hipertensi atau kenaikan tekanan darah adalah amat tinggi apabila wanita mengalami menopaus dan masalah ini perlu ditangani oleh pakar penjagaan kesihatan.

Kajian yang sama mendapati bahawa 91 peratus ahli ginekologi mempunyai pandangan positif terhadap produk HRT yang memberikan manfaat tambahan, khususnya dalam membantu pengurusan tekanan darah tinggi.

“Kira-kira tujuh daripada sepuluh (73 peratus) ahli ginekologi menyifatkan HRT yang memberi positif ke atas tekanan darah tinggi, sebagai kemajuan penting dalam rawatan atau memberi beberapa kelebihan berbanding HRT lain yang sedia ada,” jelasnya.

HRT dengan progestin drospirenone yang inovatif telah diluluskan di lebih 65 negara di seluruh dunia, termasuk Hong Kong, Indonesia, Filipina, Thailand dan Australia.

Terapi ini diluluskan di Malysia untuk rawatan gejala menopaus pada November 2006.

Gejala Menopaus

*Perubahan emosi (rasa cepat marah, fikiran yang bercelaru dan tidak menentu, tidak dapat menumpukan perhatian dan kemurungan)

*Keinginan seks yang menurun, kekeringan faraj, kekeringan kulit dan lemah daya ingatan.

Rawatan

*Penting untuk mengawal penurunan hormon estrogen. Selain herba, ia boleh dikawal dengan pengambilan suplemen, pengamalan pemakanan dan gaya hidup yang sihat.

*Dong Quai merupakan sejenis herba tradisional popular untuk membentuk semula rahim dan meningkatkan pengaliran darah.

*Isoflavon yang terkandung dalam red clover dapat menurunkan paras kolesterol, melindungi kekenyalan saluran darah dan memperbaiki kesihatan jantung.

*Pengambilan sage dapat melegakan peluh berlebihan.

*Pengambilan soya membantu mengatasi rasa panas baran dan penyakit jantung.

*Pengambilan vitamin seperti vitamin B, C,A dan E sebagai makanan tambahan harian turut mengurangkan ketidakselesaan menopaus.

*Suplemen harian membantu menangani masalah kekeringan faraj semasa menopaus.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: