Peminat Setia

Jumaat, 27 Februari 2009

Ubat Antikulat Rawat Masalah Keputihan

SOALAN:
SAYA berusia 18 tahun dan mengalami masalah keputihan yang berlarutan menyebabkan saya tidak selesa. Keputihan itu berwarna kekuningan dan melekit yang saya alami hampir dua bulan.

Apakah punca masalah itu? Bagaimana cara untuk merawatnya?

Eila,
Sungai Petani, Kedah



JAWAPAN:

Ada beberapa kemungkinan seseorang mengalami jangkitan faraj berulang kali. Pertama, mungkin rawatan ubatan yang diberikan tidak bersesuaian dengan jenis kuman yang menjangkiti.

Doktor lazimnya akan memberikan ubat antikulat memandangkan kebanyakan jangkitan faraj disebabkan oleh kulat Candida.

Pada masa sama ataupun jika jangkitan berulang, doktor akan melakukan ujian lanjutan iaitu ujian kultur dan sensitiviti namun keputusannya hanya dapat diketahui selepas beberapa hari eraman atau kultur.

Ia dilakukan secara pemeriksaan dalaman dengan memasukkan alat spekulum ke dalam faraj untuk mengambil sapuan sampel lelehan ataupun secara sapuan pada luar selaput dara bagi gadis yang masih dara.

Ini bertujuan mengenalpasti sama ada terdapat jangkitan kuman (kulat atau bakteria), jenis kuman terbabit (kadangkala terdapat lebih daripada satu jenis kuman), ubat yang bersesuaian (sensitif) serta jenis ubat yang tidak sesuai (resistan).

Setelah keputusan diketahui, doktor akan mengubah atau menambah jenis rawatan sekiranya ubat terdahulu tidak bersesuaian. Ujian kultur dan sensitiviti ini akan diulangi kemudian untuk memastikan jangkitan sudah pun diubati.

Punca kedua mungkin berkaitan dengan penyakit dalaman yang mendedahkan seseorang terhadap jangkitan berulang. Kemungkinan penyakit diabetes (kencing manis) atau penyakit sampingan yang menurunkan sistem imun anda juga akan diselidiki.

Selain itu, tabiat mencuci kemaluan mungkin diubah suai bagi menjaga persekitaran yang sesuai untuk mikro-organisma sihat mendiami kawasan faraj dan bukannya kuman berpenyakit.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

1 ulasan:

Ross Safina Hor berkata...

SALAM....

SAYA PAPARKAN KEBENARAN YANG MENGEJUTKAN TENTANG PERUBATAN JANGKITAN BAKTERIA DALAM VAGINA ATAU VAGINOSIS BAKTERIA. JOM KE BLOG ROSSSAFINAHOR.BLOGSPOT

BERITA HEBAT UNTUK WANITA HARI INI...