Peminat Setia

Khamis, 18 Mac 2010

Dingin Selepas Ikat Peranakan

SOALAN:
Saya dan suami sudah berkahwin selama hampir 10 tahun. Kami bersetuju untuk tidak mempunyai anak lagi dan saya sudah mengikat peranakan saya awal tahun ini.

Masalahnya, hubungan antara kami semakin renggang dan kami tidak bersama seperti dulu (hubungan kelamin kami kini hanya dua atau tiga kali sebulan).

Saya agak buntu, adakah tindakan mengikat peranakan memberikan kesan sedemikian?

Sejak saya melalui proses mengikat peranakan (April hingga kini, Disember), saya tidak lagi didatangi haid. Apakah punca keadaan itu?

Isteri Risau
Melaka


JAWAPAN:
Mengikat tiub falopio hanya menutup laluan tiub falopio. Memandangkan tiub falopio tidak mengeluarkan hormon terutama hormon keperempuanan (estrogen dan progesteron), maka mengikat tiub falopio sepatutnya tidak mengganggu paras hormon anda.

Masalah hubungan seks adalah sesuatu yang lebih kompleks dan lazimnya mempunyai beberapa punca sekal igus. Anda dan suami dinasihatkan berbincang dengan doktor anda secara lebih mendalam.

Setelah doktor anda menerangkan secara visual mengenai prosedur pembedahan mengikat tiub falopio, anda mungkin akan lebih memahami dan tidak menyalahkan pembedahan itu saja.

Lazimnya, setelah wanita mengetahui tidak perlu lagi bimbang akan kemungkinan hamil, ia bukan saja melancarkan haid, malah mengeratkan keintiman hubungan seks.

Kebimbangan atau masalah anda yang mungkin tidak disedari juga mungkin memberi kesan kepada ovulasi anda sehingga menyebabkan gangguan haid.

Namun, eloklah anda juga memeriksa ujian air kencing bagi memastikan ia bukan disebabkan kehamilan. Ada juga laporan mengenai kehamilan setelah mengkat tiub falopio.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: