Peminat Setia

Isnin, 31 Januari 2011

Endometriosis Hampir Ragut Nyawa Nadia

Selama ini saya tidak pernah menghadapi apa- apa masalah seperti senggugut ketika kedatangan haid. Pada tahun 2008 saya dimasukkan ke hospital kerana berasa sakit di bahagian kanan perut tetapi selepas beberapa ujian dilakukan dikatakan tiada apa-apa berlaku. Segala-galanya normal.

Pada Oktober tahun yang sama sekali lagi saya berasa sakit dan melakukan beberapa ujian termasuk ultrabunyi pelvis tetapi jawapan yang sama saya terima. 'Normal'.

Setahun selepas itu, saya melakukan sekali ultrabunyi pelvis. Selepas mendengar ceramah masalah yang sering dihadapi oleh kaum wanita, saya mula sedar- ada sesuatu yang saya alami.

Tahun berikutnya saya sering sakit kepala setiap kali datang haid. Kitaran haid saya ketika itu tidak mempunyai masalah. Seorang pegawai perubatan memberitahu saya, punca utama disebabkan masalah hormon dan stres yang saya hadapi.

Terdetik di hati saya mungkin ada kebenarannya dan sejak April tahun lalu saya mengalami kedatangan haid sebanyak dua kali. Ketika itu saya berpendapat ia disebabkan tekanan kerja.

Tiga bulan selepas itu, saya membuat pemeriksaan di salah sebuah klinik di Selangor kerana berasa amat sakit di bahagian perut dan belakang pinggang. Jawapan yang sama saya terima dua tahun sebelum ini, normal walaupun selepas ujian darah.

Doktor yang bertugas ketika itu menyarankan saya membuat ultrabunyi sekali lagi di hospital.

Pada 8 julai saya telah menjalani ultrabunyi di sebuah pusat perubatan di Kuala Lumpur milik seorang doktor pakar sakit puan dan perbidanan.

Pakar radiologi telah memulakan imbasan di bahagian kanan tetapi normal dan beliau terkejut apabila mendapati sista di bahagian kiri ovari.

Beliau kemudian mengukur sista tersebut sebesar enam sentimeter dan membuat laporan. Ketika itu beliau menasihat saya segera berjumpa doktor pakar.

Keesokan harinya pagi saya berjumpa doktor pakar di klinik tersebut. Doktor itu melihat filem dan menyatakan itu adalah normal dan perlu membuat imbasan selepas haid dan menunggu selama dua bulan untuk melihat sista tersebut mengecut atau tidak.

Beliau telah memberi saya pil hormon yang dos rendah dan perlu mengambil ketika hari pertama haid. Ketika itu saya masih lagi berasa sakit di bahagian perut.

Ketika itu saya berfikir, takkan saya perlu melalui rasa sakit ini selama dua bulan, macam mana kalau ia semakin teruk?.

Selama empat hari itu saya berasa amat sakit. Saya duduk, baring dan berdiri tetap berasa sakit.

Petang itu juga saya menghubungi beberapa doktor termasuk pakar bedah payu dara untuk mendapatkan nasihat. Beberapa doktor menyarankan agar saya membuang sista tersebut dan dikhuatiri sista tersebut akan pecah."

Jangan ambil mudah

Berhadapan dengan situasi ini, Nadia Ramli, 28 hanya sebahagian wanita yang mungkin menyedari mereka mengalami masalah kesihatan.

Secara jujurnya, adakah anda tahu apa sebenarnya yang berlaku semasa haid?

Menurut Nadia, dia mencari artikel berkaitan sista di ovari dalam internet sebaik sahaja doktor memberitahunya.

Rasa sakitnya memuncak apabila dia mengalami kedatangan haid dan berasa sangat sakit di bahagian perut, belakang dan sakit kepala.

Dia kemudiannya membuat keputusan ke hospital Colombia, Puchong, Selangor untuk melakukan pemeriksaan.

Ceritanya lagi dalam nada sedih, "ketika masuk ke bilik doktor, beliau bertanya kenapa saya kelihatan stres. Saya menceritakan masalah penyakit saya dan menyerahkan filem serta laporan radiologi. Doktor melakukan ultrabunyi dan ketika itu beliau menyatakan rahim saya telah terbalik dan tidak menemui sista tersebut. Beliau ingin melakukan imbasan vagina tetapi tidak boleh. Selepas itu beliau melihat filem saya.

Beliau yakin saya mendapat endometriosis dan menyarankan agar melakukan pembedahan laparoskopi. Ketika itu saya tidak boleh berfikir dan doktor meminta saya agar tidak risau."

Pada 25 Julai 2010, dia dikejarkan ke Hospital Colombia (bahagian kecemasan) kerana mengalami sakit di bahagian perut.

Selepas pemeriksaan lanjut, Nadia disahkan menghidap endometriosis tahap tiga dan pihak hospital segera melalukan pembedahan laparoskopi.

Pembedahan tersebut berjaya menyelamatkan nyawanya. Selepas itu, doktor menyarankannya mengambil suntikan lucrin untuk memberhentikan haid selama enam bulan.

"Baru-baru ini doktor menyatakan untuk melambatkan endometriosis daripada berlaku lagi dan saya tidak merancang untuk berkahwin, saya perlu mengambil pil hormon dos rendah. Doktor menjangkakan saya akan datang haid akhir bulan ini atau awal bulan dan selepas itu saya perlu mengambil pil hormon selama tiga bulan dan berhenti sebulan dan mengambilnya semula selama tiga bulan sehinggalah saya merancang untuk berkahwin," ujarnya yang bersyukur kerana kesihatannya kini semakin pulih.

Namun, Nadia masih perlu meneruskan rawatan untuk mengelakkan penyakit ini berulang selepas dia berkahwin kelak.

Nasihatnya kepada wanita lain, "jangan ambil mudah sekiranya anda mengalami kesakitan dan sebaik-baiknya berjumpa dengan pakar perubatan yang betul. Bagi anda, masalah haid mungkin perkara biasa tetapi kita mungkin tidak tahu masalah di sebalik kesakitan yang kita alami. Justeru itu, dapatkan maklumat yang betul dan lakukan pemeriksaan segera."

Dipetik dari: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: