Peminat Setia

Jumaat, 30 September 2011

Elak Jangkitan Penyakit Kelamin

SOALAN:
Saya berusia 23 tahun. Tahun lalu pasangan saya mengalami jangkitan pada alat kelamin iaitu gonorrhea serta mendapat rawatan suntikan dan ubat antibiotik.

Namun pada diri saya, saya tidak merasakan apa-apa kesan. Adakah saya bebas daripada jangkitan itu? Apakah kesannya pada saya jika tidak menyedari bahawa jangkitan itu sebenarnya ada pada saya?


ujie,
Kota Kinabalu, Sabah





JAWAPAN:

Lazimnya, apabila seseorang dikesan mengalami jangkitan seksual seperti gonorrhea, herpes dan seumpamanya, pasangan atau pasangannya yang lain juga disarankan menjalani pemeriksaan dan mendapatkan rawatan.

Ini bagi mengelakkan berlakunya jangkitan semula kepadanya oleh pasangan terbabit dan pada masa sama, dapat mengelakkan jangkitan daripada pasangannya kepada orang lain.

Tidak semestinya jangkitan terbabit menunjukkan petanda, malah kebanyakan jangkitan ini tidak mendatangkan petanda langsung. Selain gonorrhea, pasangan anda juga disarankan menjalani ujian lain yang berkaitan seperti hepatitis, HIV dan Chlamydia.

Wanita juga disarankan menjalani ujian Pap smear secara lebih kerap misalnya setiap enam bulan sebagai saringan penyakit serviks yang boleh bertukar kepada kanser serviks sekiranya tidak dirawat.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: