Peminat Setia

Isnin, 26 September 2011

Sakit Teruk Ketika Haid

SOALAN:
Saya berumur 27 tahun dan mempunyai dua anak berusia setahun dan tiga tahun. Anak pertama saya dilahirkan melalui pembedahan dan anak kedua secara normal. 

Sebelum saya melahirkan anak kedua, saya tidak pernah mengalami kesakitan yang teruk apabila kedatangan haid.


Masalah saya kini apabila datang haid, saya mengalami kesakitan yang teruk sehingga sukar untuk bergerak dan berjalan.

Ari-ari saya juga terasa amat sakit dan jika saya menekan kawasan itu, ia terasa sakit.



Saya terpaksa mengambil Panadol untuk menahan rasa sakit. Kesakitan ini tidak datang setiap bulan, mungkin sekali dalam masa dua bulan dan cuma berlaku pada hari pertama haid saja.


Kitaran haid saya tetap setiap bulan dan selama tujuh hingga sembilan hari.
Untuk makluman doktor, saya pernah jatuh terlentang selepas beberapa bulan melahirkan anak pertama.

Ketika anak pertama saya berusia setahun, saya lewat datang haid tetapi ujian kehamilan negatif dan setelah melakukan imbasan, ia juga negatif tetapi saya mendapat suntikan dan makan ubat untuk mengeluar�kan darah.

Adakah perkara ini memberi kesan kepada kedatangan haid saya sekarang?

Ibu Runsing,
Shah Alam


JAWAPAN:
Sesuatu penyakit kronik lazimnya sudah muncul sejak awal lagi tetapi hanya memberikan masalah atau petanda setelah sesuatu tempoh.

Dalam keadaan anda, ia juga mungkin begitu. Anda mungkin ingin mendapatkan maklumat mengenai keadaan dalaman bahagian pelvis anda yang dapat dinilai secara langsung sewaktu doktor menjalankan pembedahan Caesarean tiga tahun dahulu.

Jika tiada, anda mungkin terpaksa bergantung kepada penilaian kini secara luaran. Dalam sebahagian kes, ia mungkin tidak dapat dikesan melalui pemeriksaan fizikal dan imbasan utrabunyi sehing�ga memerlukan penilaian lanjut secara pembedahan diagnostik menggunakan kaedah teropong pula.

Pilihan terbabit terletak pada anda yang terpaksa menderita kesakitan setiap bulan sehingga sukar bergerak.

Memandangkan kesakitan itu hanya berkait dengan kedatangan haid, kemungkinan penyakit endometriosis perlu diselidiki.

Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: