Peminat Setia

Selasa, 3 Jun 2008

Kesihatan Terjejas Ketika Hamil

SOALAN:
Saya berusia 23 tahun dan kini hamil anak pertama (memasuki bulan kelima) yang dijangka dilahirkan pada Ogos ini.

Saya mengalami masalah kesihatan yang agak teruk seperti batuk, selesema, bersin, hidung tersumbat dan susah bernafas. Ia berlaku sejak mula kehamilan sehingga kini tanpa mengira siang atau malam. Saya sudah berjumpa doktor tetapi masalah kesihatan itu masih berterusan.

Apakah kesannya kepada kandungan saya? Adakah ia sekadar gangguan yang saya hadapi sewaktu hamil kerana saya tidak pernah mengalaminya sebelum ini?

Naruemon,
Kuala Teriang, Langkawi, Kedah



JAWAPAN:
Seeloknya anda berjumpa pakar perubatan untuk pe meriksaan lanjut. Anda mungkin mengalami penyakit yang baru muncul, atau hanya alahan kehamilan.

Batuk dan sukar bernafas mungkin memberi kesan kepada keadaan anda ketika hamil dan menjadi lebih teruk sewaktu bersalin kelak. Begitu juga dengan bersin.

Memandangkan salur darah mengembang dan berada ham pir dengan permukaan kulit sewaktu kehamilan, bersin boleh menyebabkan keadaan hidung berdarah menjadi lebih kerap dan berterusan.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: