Peminat Setia

Selasa, 3 Jun 2008

Kitaran Haid Terganggu Selepas Suntikan Perancang

SOALAN:
Saya berusia 25 tahun dan mempunyai dua anak yang kedua-duanya dilahirkan secara Caesarean.

Saya merancang untuk menjarakkan anak dalam tempoh lima tahun dan kini mengambil suntikan perancang dan ia menyebabkan kitaran haid saya terganggu.

Saya juga ingin mencuba kaedah alat dalam rahim (IUD). Menurut pandangan doktor, kaedah mana yang lebih sesuai dan selamat untuk saya?

Lia,
Jalan Gambang, Kuantan



JAWAPAN:
Kedua-dua kaedah berkenaan adalah antara kaedah yang berkesan untuk mencegah kehamilan. Kedua-duanya mem punyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Suntikan terbabit sesuai untuk ibu yang menyusu badan kerana ia tidak mengandungi hormon estrogen seperti ke banyakan pil perancang.

Ia berkesan untuk lapan atau 12 minggu mengikut jenisnya, ini bermakna anda perlu berjumpa doktor setiap dua atau tiga bulan untuk meneruskannya.

Gangguan haid tidak dialami oleh semua wanita. Pada tempoh tiga hingga enam bulan pertama pengambilannya, haid boleh menjadi berpanjangan, kuantitinya lebih banyak serta kitarannya tidak teratur.

Setelah tempoh enam bulan terbabit, haid sebaliknya men jadi berkurangan serta bilangan harinya juga lebih pendek. Ada juga wanita yang langsung tidak didatangi haid setelah itu.

Maka, ia kurang sesuai untuk wanita yang sememangnya diketahui mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, wanita yang mempunyai penyakit tertentu seperti darah tinggi, penyakit pembekuan darah, pengambilan ubat pencair darah dan seumpamanya.

Selain mencegah kehamilan, suntikan ini juga mengu rangkan risiko penyakit-penyakit berikut:

- endometriosis

- kanser rahim

- kanser ovari,

- anemia yang disebabkan kekurangan zat besi

- penyakit radang pelvis (pelvic inflammatory disease atau PID ) dan seumpamanya.

Bagi anda yang mementingkan keberkesanan, kaedah ini dapat mencegah kehamilan sehingga 99.7 peratus.

Sekiranya ia berterusan mengakibatkan kehilangan darah haid yang banyak sehingga menjadikan anda kekurangan darah (anemia), ia mungkin bukanlah kaedah yang sesuai.

Selain kaedah alat dalam rahim (IUD), ada beberapa kaedah lain yang sangat berkesan seperti implan dan pil perancang.

Kaedah implan adalah paling berkesan setakat ini, tidak memerlukan anda berjumpa doktor setiap lapan hingga 12 minggu, namun ia mahal dan mempunyai kekurangan ter sendiri termasuk gangguan haid.

Kaedah IUD juga berkesan hampir menyamai kaedah suntikan, ia juga boleh memberi kesan kepada kitaran haid. Anda dinasihatkan berjumpa kembali doktor anda dan berbincang mengenai kaedah yang ada di Malaysia sebelum bertukar kaedah.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: