Peminat Setia

Jumaat, 4 Februari 2011

Tidak Selesa Kerana Keputihan

SOALAN:
Saya berumur 29 tahun dan mempunyai anak pertama yang berusia 10 bulan. Masalah yang saya hadapi adalah keputihan menyebabkan kegatalan pada faraj saya.


Saya berasa amat tidak selesa apabila mengalami kegatalan itu dan sentiasa ingin menggaru serta boleh menyebabkan kawasan faraj melecet dan sakit apabila terkena air.


Untuk makluman doktor, saya bersalin normal, tetapi terpaksa menjalani jahitan sebanyak dua kali ( mungkin disebabkan saya sibuk menjaga anak di wad akibat sakit kuning-jaundis ).


Adakah disebabkan faktor jahitan saya boleh menyebabkan kawasan faraj menjadi sensitif apabila berlaku pengeluaran keputihan terutama selepas datang haid ( waktu subur)?


Apakah kaedah rawatan yang sesuai dan tidak memudaratkan bagi mengatasi masalah ini sama ada penggunaan alat pencuci khas atau pengambilan ubat?


Selain itu, saya juga sudah menjalani ujian Pap smear pada Disember lalu di klinik kerajaan, tetapi masih menunggu keputusan.



Risau
Putrajaya

JAWAPAN:
Saya pasti sewaktu ujian Pap smear dilakukan, doktor juga memeriksa kawasan kemaluan luar, faraj dan permukaan pintu rahim anda. Sekiranya terdapat keputihan atau tanda jangkitan serta kesan kelukaan pada faraj, doktor pasti sudah memberitahu anda dan melakukan ujian kultur kuman menggunakan palitan lelehan atau keputihan.

Mungkin doktor akan memberikan krim antikulat atau antibiotik bersama krim mengandungi hormon tertentu buat sementara waktu untuk mempercepatkan pemulihan kulit faraj. Anda dinasihatkan berjumpa semula doktor di kilnik kerajaan terbabit untuk mendapatkan hasil ujian dan rawatan bersesuaian.

Saya tidak fikir ia mempunyai kaitan dengan luka jahitan bersalin memandangkan ia sudah berlalu 10 bulan terdahulu.


Dipetik dari: http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: