Peminat Setia

Isnin, 28 Januari 2008

Dingin Selepas Buang Tiroid

SOALAN:
Sejak isteri saya melakukan pembedahan tiroid pada awal 2007, dia kini amat dingin untuk melakukan hubungan kelamin dengan saya. Bagaimana cara untuk mengatasinya?

Mazlan,
Kuala Lumpur.


JAWAPAN:
Anda tidak menyatakan sama ada isteri menjalani pembuangan semua kedua-dua belah kelenjar tiroid atau sebahagian saja.

Lazimnya dengan pembuangan kedua-dua belah kelenjar tiroid, rawatan pil hormon tiroksin diberikan untuk membekal kan gantian hormon tiroid kepada tubuh, ia diambil sepanjang hayat.

Jika tidak, seseorang akan mengalami kekurangan hormon tiroid (hipotiroid) serta kesan atau komplikasi akibat kekurangannya.

Ini boleh diketahui melalui tanda tambahan selain kurang nafsu seperti kurang bertenaga, gangguan haid (lazimnya semakin banyak dan berpanjangan) dan seumpamanya serta melalui ujian darah mengesan profi l hormon tiroid (hormon tiroksin empat bebas, hormon tiroksin tiga bebas dan hormon perangsang tiroksin).

Jika hanya sebahagian saja kelenjar tiroid dibuang, rawatan hormon tiroid gantian lazimnya tidak perlu jika paras hormon tiroidnya normal. Sekiranya kekurangan nafsu seks disebabkan oleh kekurangan hormon tiroid, rawatan hormon tiroid gantian dijangka dapat memulihkannya.

Jika tidak, ia mungkin akan berterusan, malah kesan lain akibat kekurangan hormon tiroid juga boleh dialami seperti keletihan, kenaikan berat badan, gangguan haid, kerosakan rambut, kekeri ngan kulit, gangguan tumpuan serta kurang minat berhubung atau berinteraksi.

Ini mungkin turut dialami isteri anda.

Pengambilan rawatan ini memerlukan pengawasan supaya ia dapat mencapai dan mengekalkan paras hormon tiroid yang normal, bukannya tidak mencukupi atau sebaliknya berlebihan pula.

Isteri anda perlu memahami keperluan pengambilan pil gantian ini bukan saja bertujuan memulihkan nafsunya, malah untuk tujuan kesihatan lain. Dengan ini, dia lebih bermotivasi tidak mengabaikan rawatan.

Selain itu, masalah kurang nafsu boleh berpunca daripada pelbagai penyebab fi zikal dan psikologi. Seeloknya anda berbincang terus dengan isteri dan mendapatkan pemeriksaan doktor pakar perubatan endokrinologi atau pakar terapi seks untuk mencari puncanya.

Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: