Peminat Setia

Selasa, 8 Januari 2008

Tiada Haid Sejak Bersalin

SOALAN:
Saya berusia 28 tahun, sudah mendirikan rumah tangga selama lima tahun dan mempunyai tiga cahaya mata. Anak saya yang kecil berusia setahun tiga bulan dan masih menyusu badan.
Masalahnya, sejak melahirkan anak bongsu hingga kini, saya tidak didatangi haid.
Doktor menasihatkan saya menggunakan alat dalam rahim untuk mengelakkan kehamilan tetapi saya tidak melakukannya. Cuma kini, saya musykil sama ada saya hamil atau tidak. Adakah saya menghadapi sebarang penyakit?


HAZRINA,
Taman Johor Jaya, Johor Bahru.

JAWAPAN:
Keadaan anda dinamakan amenorrhoea (ketiadaan haid selama enam bulan berturut-turut atau lebih). Penyusuan badan boleh menyebabkan keadaan ini.
Namun, seeloknya anda menjalani pemeriksaan doktor, mungkin anda mempunyai penyebab lain. Salah satu penyebab utama yang perlu dipastikan adalah kehamilan.

Ini kerana, penyusuan badan hanya mampu mengelakkan kehamilan dalam masa empat hingga enam bulan selepas kelahiran saja, itupun jika seseorang ibu mengamalkan penyusuan badan sepenuhnya (atau hampir sepenuhnya).

Selepas tempoh ini, seseorang terdedah kepada kemungkinan kehamilan, terutama jika tidak mengamalkan kaedah pencegah kehamilan yang berkesan.

Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: