Peminat Setia

Jumaat, 4 April 2008

Ibu Muda Runsing Payudara Kecil

SOALAN:
SAYA berumur 30 tahun, berkahwin dan mempunyai seorang anak. Apa yang merungsingkan saya ialah saiz payudara saya kecil, badan saya boleh dikatakan agak besar 57 kilogram dan tinggi 159 sentimeter. Bagaimana cara untuk membesarkannya. Apakah ada ubat?

Saya takut mengambil ubat tanpa nasihat doktor bimbang mendatangkan kesan buruk kemudian hari. Saya berasa rendah diri dengan keadaan ini.

Ani,
Kuala Lumpur



JAWAPAN:
PAYUDARA boleh dibesarkan secara pengambilan ubat hormon, namun seperti mana-mana ubat lain, ubatan ini juga mempunyai kesan sampingan tersendiri yang boleh membahayakan kesihatan anda.

Ubat ini lazimnya mengandungi hormon estrogen yang juga berupaya merangsang penyakit berbahaya pada payudara, rahim dan ovari.

Payudara juga boleh mengalami rangsangan pembesaran melalui kehamilan dan penyusuan badan. Yang lebih penting adalah untuk anda melakukan pemeriksaan payudara sebulan sekali dan menjalani pemeriksaan payudara setahun sekali untuk mengesan kehadiran ketulan atau kelainan.

Tidak kira sama ada payudara wanita itu besar atau kecil, risiko kanser payudara adalah sama dan tidak dipengaruhi oleh saiznya.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my

Tiada ulasan: