Peminat Setia

Khamis, 22 Mei 2008

Herba Dan Seks: Apa Kata Saintifik?

Adakah formula herba berkesan untuk mengatasi masalah seksual? Ini adalah satu persoalan yang menimbulkan tanda tanya di kalangan orang ramai.

Walaupun rawatan bagi masalah seksual adalah kepelbagaian, individu yang menghadapi masalah ini lebih gemar mengambil ubat-ubatan oral seperti viagra.

Sesetengah individu mungkin memilih rawatan herba kerana kelebihan-kelebihan seperti kos yang lebih munasabah, lebih senang diperoleh dan lebih selamat diambil dengan kesan sampingan yang minimum.

Horny Goat Weed


Horny goat weed merupakan herba tradisional dari China yang digunakan untuk mengatasi masalah mati pucuk sejak dua ribu tahun dahulu.

Kini, kajian klinikal dari China (Liao et al., 1995) terhadap pesakit hemodialisis telah membuktikan horny goat weed memberi kesan positif pada kesihatan seksual dan sistem keimunan pesakit.

Bagi kaum lelaki, ia memberi kesan yang menyerupai testosteron, meningkatkan keinginan terhadap aktiviti seks dengan meningkatkan penghasilan sperma dan merangsang kepekaan sistem saraf.

Bagi wanita pula, horny goat weed membantu melegakan simptom menopaus seperti kemurungan, kurang minat terhadap seks dan kekeringan faraj.

Ginseng

Herba yang terkenal di kalangan kaum Cina. Ginseng dipercayai dapat memperkuat sistem pencernaan dan fungsi perparu, menenangkan pemikiran serta meningkatkan tenaga.

Di Korea, kajian (Hong et al., 2002) telah dijalankan terhadap 45 lelaki yang menghadapi masalah disfungsi erektil iaitu tidak berupaya mencapai dan mengekalkan ereksi.

Mereka yang menyertai kajian ini tidak pernah menerima sebarang rawatan bagi masalah disfungsi ereksi. Namun, 50 peratus daripada mereka mengambil sekurang-kurangnya satu jenis ubat penyakit kronik seperti diabetes dan tekanan darah tinggi.

Selepas menerima rawatan ginseng selama lapan minggu, kebanyakan peserta mendapati rangsangan ereksi, keinginan terhadap seks dan kepuasan terhadap seks telah meningkat.

Sebanyak 60 peratus daripada peserta kajian mendapati mereka lebih senang mendapat ereksi selepas menerima rawatan ginseng.

Ginkgo

Ginkgo digunakan secara meluas di Jerman untuk pesakit Alzheimer atau pesakit dengan daya ingatan merosot dan mental tidak berupaya berfungsi secara normal.

Kajian (Cohen, 1997) telah dijalankan terhadap pesakit dalam rawatan antikemurungan yang menghadapi masalah seksual seperti kurang libido dan tidak berupaya ereksi.

Selepas mengambil ginkgo selama enam hingga lapan minggu, kebanyakan pesakit mendapati fungsi seksual mereka telah meningkat.

Ginkgo meningkatkan pengaliran darah ke penis dan seterusnya menyokong serta mengekalkan ereksi apabila mendapat rangsangan seks.

Muira Puama

Pada tahun 1990, institut seksualogi di Paris, Perancis menjalankan satu kajian terhadap 262 pesakit yang kurang nafsu seks.

Muira puama diberikan setiap hari dalam tempoh dua minggu. Keputusannya, 62 peratus pesakit mendapat kesan positif.

Satu lagi kajian dijalankan pada tahun 2000 di mana muira puama digabungkan dengan ginkgo dan digunakan sebagai rawatan bagi wanita dengan keinginan seks yang rendah.

Selepas sebulan, kebanyakan wanita mendapati keinginan seks, kekerapan melakukan aktiviti seks serta kepuasan dan kenikmatan seks telah meningkat.

Muira puama membantu mengendurkan saluran darah dan membenarkan lebih banyak darah mengalir ke bahagian alat kelamin. Dengan ini, ia meningkatkan kepekaan terhadap rangsangan seks.

Puncture Vine

Puncture vine digunakan dalam perubatan tradisional China, India dan Greek untuk wanita mandul, lelaki mati pucuk dan kurang libido bagi wanita dan lelaki.

Kajian (Nasution, 1993) telah dijalankan terhadap empat lelaki yang didiagnos kurang libido dan tujuh orang lelaki yang didiagnos mati pucuk.

Puncture vine diberi selama dua minggu tanpa melibatkan suplemen vitamin dan terapi yang lain.

Sebanyak 50 peratus daripada mereka yang kurang libido melaporkan peningkatan keinginan seks manakala 60 peratus daripada mereka yang mati pucuk mengalami ereksi yang lebih baik termasuklah ereksi yang tahan lebih lama.

Dalam tempoh rawatan yang singkat, puncture vine menunjukkan keberkesanan. Ia meningkatkan fungsi reproduktif lelaki dengan meningkatkan hormon testosteron, penghasilan sperma dan libido.

Damiana

Di Mexico dan Amerika Selatan, damiana digunakan sebagai herba untuk merangsang nafsu seks dan antikemurungan.

Kajian (Arletti et al., 1999) terhadap tikus makmal menunjukkan damiana adalah berkesan bagi tikus yang mati pucuk dan kurang libido.

Setelah diberikan damiana, tikus lebih senang mendapat ejakulasi dan aktiviti seksual tikus lebih aktif.

Walau bagaimanapun, damiana tidak meningkatkan libido dalam kumpulan tikus yang sihat. Damania meningkatkan fungsi saraf serta kepekaan pada bahagian genital dan seterusnya merangsang keinginan seks.

Withania

Withania digunakan oleh kaum India untuk fungsi saraf yang sihat. Kajian (Malhotra et al.,1965) memberikan 3 gram withania setiap hari kepada 101 lelaki yang sihat dengan lingkungan umur 50 hingga 59 tahun.

Selepas setahun, 71 peratus peserta kajian mendapati prestasi seksual mereka lebih baik berbanding sebelumnya. Withania berupaya melawan tekanan emosi dan meningkatkan tenaga seks.

Aktiviti seks yang sihat menjamin perhubungan intim suami isteri. Sesungguhnya kajian telah membuktikan herba-herba ini berkesan untuk membantu individu yang mengalami masalah seksual.

Pemakanan dan gaya hidup yang sihat juga tidak harus diabaikan.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

1 ulasan:

Unknown berkata...

Jika anda menginginkan kebagahagiaan rumahtangga pastikan pertama-tamanya sekali anda mampu membahagiakan suami anda!

Salah satu faktor hubungan suami isteri tidak intim dan mesra adalah disebabkan anda gagal memberikan yang terbaik untuk suami anda.

Ingat! Bukan hanya isteri yang mahukan suami yang hebat, malah suami juga memerlukan isteri yang bukan sahaja hebat malah mampu memberikan impak yang luar biasa! Ingat, IMPAK YANG LUAR BIASA! Atau dalam erti kata lain IMPAK MAKSIMA!

Bagaimana anda ingin memberikan impak maksima walaupun usia anda semakin meningkat? Anda tidak perlu risau... Tidak ada suatu masalah di dunia ini pun yang tiada penyelesaiannya.

Di sini kami memperkenalkan anda produk NONA MANJA.

NONA MANJA merupakan makanan tambahan yang mampu membantu dan telah pun terbukti mampu membantu ramai wanita yang ingin menjadikan setiap malam bagaikan nostalgia 'malam pertama'. Ingat, faktor usia anda bukan menjadi penghalang untuk anda kembali menikmati keremajaan dalaman anda malah anda juga pasti akan mampu memberikan kenikmatan yang tidak boleh dilupakan untuk suami tercinta.

NONA MANJA diperbuat daripada mengkudu (morinda citrifolia), manjakani (croton caudatun), roselle (hibiscus sabdariffa) dan madu. Campuran bahan-bahan ini mampu dan terbukti membantu menangani masalah:
1) Menguatkan otot-otot faraj (untuk fungsi kemut)
2) Mengetatkan dan menyempitkan dinding faraj
3) Melancarkan kitaran haid
4) Mengurangkan masalah keputihan

Kami telah berjaya membantu ramai wanita dan anda perlu cuba hari ini juga.
Tidak perlu risau kerana produk kami mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan(MAL04103396T), GMP, Halal dan yang paling utamanya 100% organik!

Untuk pertanyaan lanjut dan pembelian, sila hubungi Organic Sifu ke organicsifu@gmail.com

www.nona-manja.blogspot.com

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIPERLUKAN