Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Selepas Menopaus - SERM Kurangkan Risiko Barah

Menopaus ialah masalah yang dialami oleh semua wanita apabila lanjut usia yang mana secara purata ia dialami pada usia 50 tahun. Istilah ini biasanya diguna untuk menggambarkan sebarang perubahan beransur-ansur atau tiba-tiba yang dialami oleh wanita sejurus sebelum atau selepas putus haid.

Secara umum, masyarakat menganggap ia hanya sebagai tanda berakhirnya tempoh reproduktif badan atau seseorang wanita yang mengalaminya tidak lagi mampu hamil.

Dalam masa yang sama, kurang pemahaman menyebabkan ia hanya dilihat sebagai satu fenomena yang terlalu remeh untuk difikir atau dibincangkan.

Sedangkan, penurunan kadar estrogen dalam badan akibat menopaus bukan sekadar menimbulkan kerumitan ginekologi, malah juga meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser payu dara dan osteoporosis.

Kehilangan estrogen semasa menopaus, wanita mempunyai kebarangkalian empat kali lebih tinggi daripada lelaki untuk mengalami osteoporosis.

Menangani masalah tersebut, Terapi Penggantian Hormon (HRT) dianggap sebagai kaedah rawatan terbaik bagi wanita menopaus sejak beberapa dekad yang lalu.

Bagaimanapun, ia biasanya disyorkan untuk melegakan gejala menopaus seperti selaran panas dan atrofi faraj dan untuk mencegah osteoporosis serta dicadangkan untuk tempoh paling singkat dengan dos berkesan yang paling rendah.

Bagaimanapun, hasil kajian-kajian antarabangsa pada tahun-tahun kebelakangan ini mendapati bahawa penggunaan HRT dikaitkan dengan risiko yang semakin bertambah.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Inisiatif Kesihatan Wanita di Amerika Syarikat serta Kajian Sejuta wanita di United Kingdom mendapati HRT meningkatkan risiko kanser payu dara dan kardiovaskular.

Meskipun peratusan terlalu kecil di samping kajian yang sekadar berbentuk soalan tanpa ujian klinikal, namun hasilnya sedikit sebanyak menimbulkan ketakutan.

Sebagai pilihan untuk wanita yang memerlukan rawatan selepas menopaus, Modulator Reseptor Estrogen Terpilih (SERM) adalah alternatif terbaik.

Presiden Persatuan Menopaus Malaysia, Dr. Ong Hean Choon berkata, SERM dicipta untuk mengekalkan faedah HRT kepada tulang sambil mengetepikan risiko yang dikaitkan dengan HRT.

Ia terbukti berkesan sebagai agen mencegah patah tulang dan menunjukkan kesan yang baik ke atas sistem kardiovaskular dan kanser payu dara.

Ini kerana ia mengikat reseptor estrogen dalam badan dan merangsang atau menyekat tindak balas yang mirip estrogen.

Dengan kata lain, SERM menyebabkan tindak balas mirip estrogen dalam tisu-tisu tertentu sambil mencegah tindak balas yang sama di bahagian-bahagian lain badan.

SERM seperti raloxifene telah terbukti mengurangkan risiko kanser payu dara di samping memberikan perlindungan daripada sakit jantung.

``SERM seperti raloxifene yang bukan estrogen atau hormon, sebenarnya mencegah penipisan tulang dan membinanya, menjadikan tulang kuat dan tidak mudah patah.

``Berbeza dengan HRT SERM tidak meningkatkan risiko kanser payu dara dan uterin dan tidak menyebabkan payu dara nyeri atau pendarahan faraj,''jelasnya.

Menurut beliau, SERM bermula pada pertengahan tahun 1980-an apabila saintis-saintis dari Amerika Syarikat dan Perancis mula memahami bagaimana dan di mana estrogen berfungsi dengan cara mengenal pasti reseptornya dalam sel-sel tertentu.

Dalam masa yang sama, mereka mengenal pasti anti-estrogen yang biasanya menyerupai hormon tersebut dalam sesetengah bahagian badan yang bertindak menahan kesan kanser estrogen ke bahagian lain.

Ia dinamakan anti estrogen kerana saintis menyedari kemampuannya menghalang perebakan kanser yang disebabkan estrogen dalam tisu payu dara.

Bagaimana pun, mereka juga mendapati bahawa estrogen dan anti estrogen berlawan antara satu sama lain untuk melekat di reseptor estrogen.

Reseptor ini pula akan berubah bentuk apabila estrogen atau anti estrogen melekat padanya.

Bentuk inilah akan mendorong kepada gen yang akan dikeluarkan yang mana gen diaktifkan akan memproses protein untuk pelbagai proses dalam badan.

Estrogen yang melekat pada resepotor akan mengaktifkan kira-kira 100 gen mana kala anti estrogen hanya melakukan sebahagian daripadanya.

Sehubungan itu, para penyelidik berusaha mengaktifkan gen-gen yang memberi manfaat dan menghalang gen-gen yang membawa kemudaratan.

Usaha tersebut memberi tumpuan kepada aspek terpilih yang memberi kesan kepada tulang, hati, payu dara dan tisu uterin yang mana ia merupakan keutamaan bagi wanita berusia.

Semua ini akhirnya telah membawa kepada penghasilan rawatan untuk wanita menopaus yang dikenali sebagai SERM.

Bagaimana pun, Kementerian Kesihatan Malaysia mencadangkan wanita yang sedang menggunakan HRT agar berunding dengan doktor mereka untuk mempertimbangkan faedahnya berbanding dengan risiko rawatan.

Wanita yang menghadapi osteoporosis yang ingin menghentikan rawatan HRT juga perlu dinilai.

Sementara terapi alternatif seperti SERM, bisfosfosonat atau kalsium boleh dipertimbangkan untuk menggantikannya.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: