Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Pra Menopaus : Wanita Perlu Sedia Hadapi

Wanita di zaman ini begitu terdedah dengan pengetahuan yang melibatkan hal penjagaan diri sama ada luaran atau dalaman masing-masing.

Apa yang terjadi kepada diri wanita perlu diambil tahu sepenuhnya supaya mereka bersiap sedia mengatasi masalah atau situasi yang bakal dihadapi dalam proses menuju ketuaan.

Salah satu peringkat penting yang perlu dititikberatkan ialah fasa menopaus.

Menopaus ialah satu fasa yang bakal berlaku di dalam kehidupan seseorang wanita apabila kitaran darah haidnya berhenti dalam tempuh 12 bulan.

Menurut Pakar Sakit Puan, Dr. Abdul Ghaffar Abdul Razak dari Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), kehidupan seorang wanita bermula daripada zaman kanak-kanak kemudian mengalami proses 'baligh' sebelum meningkat ke usia tua.

"Proses menopaus merupakan satu situasi biasa yang bakal ditempohi oleh wanita pada usia tua.

"Jadi janganlah takut dan menganggap menopos itu satu penyakit,'' katanya ketika memberi ceramah mengenai menopaus di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurutnya, menopaus berlaku apabila ovari tidak berupaya untuk mengeluarkan hormon estrogen yang mengawal kedatangan haid dan menyebabkan wanita tidak dapat hamil.

Ini kerana apabila wanita sampai ke tahap awal umur 40-an, perubahan berlaku iaitu haid menjadi tidak teratur sebelum ia terus berhenti. Peringkat ini digelar pramenopaus yang mengambil tempoh empat hingga ke lima tahun.

"Pada peringkat pra menopaus, masalah ini berlaku kerana kekurangan hormon yang menyebabkan haid tidak teratur sama ada sidikit atau banyak,'' katanya.

Beliau turut menerangkan tanda-tanda menopaus iaitu:

- Panas membara.

- Berpeluh malam.

- Tidak dapat tidur lena.

- Mudah naik radang.

- Kurang nafsu seks.

- Kekeringan vagina atau faraj.

- Kesakitan ketika melakukan hubungan kelamin.

- Kerap membuang air kecil dan terasa pedih.

Menurut Ghaffar, apa yang perlu diingat ialah kesan jangka panjang yang terpaksa dilalui oleh wanita jika mereka tidak mengambil langkah awal seperti mengamalkan diet yang seimbang.

Antara penyakit itu ialah osteoporosis yang menyebabkan tulang menjadi rapuh, lemah dan lembut, malah penghidap berisiko untuk patah tulang jika terjatuh. Ia terjadi apabila hormon estrogen tidak ada untuk berperanan sebagai penyerap kalsium.

"Kekurangan atau ketiadaan hormon estrogen kalsium pun berkurangan dan terjadinya osteoporosis yang mana tulang belakangnya membengkok,'' katanya.

Manakala penyakit lain ialah serangan sakit jantung kerana hormon estrgen tidak ada untuk membantu mengurangkan lemak.

Apabila berlakunya pengangkutan lemak ke dalam darah boleh menyebabkan masalah kepada jantung dan salur darah.

Oleh yang demikian wanita perlu bersedia untuk berhadapan dengan menopaus iaitu dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang, rehat yang mencukupi, melakukan banyak senaman serta terapi penggantian hormon (HRT) yang bertujuan untuk menambahkan hormon.

Dr. Ghaffar berkata, HRT ialah kaedah pengambilan hormon untuk menggantikan hormon yang telah berkurangan, supaya tubuh badan terus menyediakan keperluan hormon seperti biasa.

"Apabila hormon menyediakan keperluan secukupnya, HRT dapat mengurangkan kemuraman, lebih selesa ketika mengadakan hubungan kelamin, dapat menahan kegatalan dan infeksi pada vagina dan faraj serta menghentikan kerap kencing.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: