Peminat Setia

Jumaat, 16 Mei 2008

Vaksin Kanser Pangkal Rahim Kini di Malaysia

Kaum wanita di Malaysia kini sudah boleh mula mendapatkan vaksin mencegah kanser pangkal rahim/serviks, kanser pembunuh kedua yang paling digeruni kaum Hawa selepas kanser payudara.

Dikeluarkan oleh firma farmaseutikal terkemuka di dunia, Merck Sharp & Dohme (MSD), vaksin yang dikenali sebagai Gardasil itu telah pun berada di pasaran tempatan setelah mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah Malaysia pada Oktober lalu.

Vaksin Rekombinan Human Papillomavirus (HPV) Kuadrivalen itu dihasilkan khususnya untuk mencegah kanser serviks, prakanser vagina/faraj dan prakanser vulva yang disebabkan oleh HPV jenis 16 dan 18.

Vaksin tersebut turut diluluskan untuk mencegah ketuat genital/alat kelamin dan lesi (zona tisu rosak) serviks gred rendah yang disebabkan oleh HPV jenis 6, 11, 16 dan 18.

‘‘HPV jenis 16 dan 18 merupakan punca bagi hampir 70 peratus kes kanser serviks, kanser vulva dan kanser faraj, dan merupakan punca bagi 50 peratus lesi.

‘‘Sementara itu, HPV 6 dan 11 menyebabkan kira-kira 90 peratus ketuat alat sulit. Empat jenis HPV ini menyebabkan kira-kira 35 hingga 50 peratus lesi gred rendah serviks, faraj dan vulva,’’ ujar Pengerusi Jawatankuasa Kecil Onkologi Ginekologi, Persatuan Obstetrik dan Ginekologi Malaysia (OGSM), Dr. Suresh Kumarasamy.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran media, Gardasil di ibu negara, baru-baru ini. Hadir sama Presiden OGSM, Dr. Abdul Aziz Yahya.

Dr. Suresh yang menyifatkan Gardasil sebagai suatu kejayaan besar dalam bidang kesihatan berkata, penggunaan vaksin ini diluluskan bagi gadis dan wanita yang berusia antara 9 hingga 26 tahun.

Tambahnya: ‘‘Vaksin diberikan menerusi tiga dos suntikan dengan selang dua bulan antara dos pertama dengan kedua, dan selang empat bulan antara dos kedua dengan ketiga.

‘‘Pemvaksinan ini tidak akan melindungi pesakit daripada jenis HPV yang tidak terangkum dalam vaksin ini. Vaksin ini tidak dimaksudkan sebagai rawatan bagi ketuat alat kelamin yang aktif, kanser serviks atau neoplasia intraepitelium vulva dan faraj.’’

Sementara itu, Dr. Abdul Aziz memberitahu, kanser serviks adalah jenis kanser yang kedua paling lazim dihidapi wanita di seluruh dunia dan juga di Malaysia.

Berdasarkan data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), hampir 500,000 kejadian baru kanser serviks dan 274,000 kematian akibat penyakit ini dilaporkan pada tahun 2002.

Pada tahun 2003, Daftar Kanser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian kanser serviks di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk. Penyakit ini mencakupi 12.9 peratus kanser yang dihidapi wanita.

‘‘Ini bermakna lebih 1,300 wanita didiagnosis menghidapi kanser serviks dan lebih 750 wanita mati akibat penyakit ini setiap hari.

‘‘Wanita perlu bersikap proaktif dalam usaha mengambil langkah untuk melindungi diri mereka daripada penyakit ini,’’ kata beliau.

Dr. Abdul Aziz mengulas lanjut, perubahan prakanser dan kanser awal serviks pada amnya tidak menyebabkan kesakitan atau gejala lain. Pemeriksaan Pap Smear adalah penting untuk membantu mengesan perubahan ini di dalam serviks.

‘‘Selain pemvaksinan, wanita di Malaysia harus terus menjalani pemeriksaan Pap Smear dengan tetap sebagai sebahagian daripada langkah standard penjagaan sistem pembiakan,” sarannya.

Vaksin kanser serviks MSD telah diluluskan untuk digunakan di lebih 40 negara, dan kegunaan tambahan vaksin ini sedang dikaji oleh agensi kawal atur di kira-kira 50 negara seluruh dunia.

Ujian klinikal

Lebih 27,000 lelaki dan wanita di 33 negara seluruh dunia telah menyertai percubaan klinikal bagi vaksin ini. Dalam analisis asas tergabung bagi kajian-kajian ini, bagi wanita yang belum terdedah kepada jenis HPV yang berkenaan, vaksin ini mencegah:

* 100 peratus prakanser serviks dan kanser serviks tidak invasif yang disebabkan oleh HPV jenis 16 dan 18

* 100 peratus prakanser vulva dan prakanser faraj yang disebabkan oleh HPV jenis 16 dan 18

* 95 peratus displasia serviks gred rendah dan prakanser yang disebabkan oleh HPV jenis 6,11, 16 dan 18

* 99 peratus lesi alat sulit luar yang merangkumi ketuat alat kelamin luar, kanser vulva dan kanser faraj yang disebabkan oleh HPV jenis 6,11,16 dan 18

* Keadaan peserta kajian diikuti sehingga empat tahun selepas penyertaan.

Di manakah Gardasil boleh didapati?

Vaksin kanser serviks MSD boleh didapati dari klinik obstetrik dan ginekologi, klinik pediatrik, klinik amalan am dan hospital swasta pada harga daripada RM450 bagi satu dos, bergantung pada tahap penjagaan masing-masing dan bayaran pentadbiran yang dikenakan oleh setiap pusat perubatan.

KANSER PANGKAL RAHIM/SERVIKS

Apa itu Kanser Serviks?

Kanser serviks berlaku di bahagian rahim/uterus berbentuk kon yang menyambungkan bahagian atas rahim dengan faraj.

Ia terjadi apabila sel-sel abnormal di dalam lapisan serviks mula membiak secara tidak terkawal sebagai tindak balas terhadap jangkitan HPV. Sel-sel serviks yang abnormal boleh berkumpul untuk membentuk gumpalan/tumor.

Tumor benigna/tidak berkanser tidak merebak dan biasanya tidak memudaratkan. Tumor malignan/berkanser pula merebak dari puncanya dan membesar sehingga menjadi kanser yang mengancam nyawa.

Punca-Punca


Hampir kesemua kejadian kanser serviks disebabkan oleh sejenis human papillomavirus (HPV) 6 iaitu virus biasa yang menjangkiti kira-kira separuh manusia pada suatu ketika dalam hidup mereka. Lebih dua pertiga kes kanser serviks disebabkan oleh HPV berisiko tinggi jenis 16 dan 18.

Siapakah Yang Berisiko?

Kanser serviks selalunya berlaku pada wanita dalam usia 40-an dan 50-an, ketika ramai di antara mereka membesarkan anak-anak dan menyumbang pendapatan keluarga.

Diagnosis

Pap Smear atau lumuran Pap adalah suatu ujian saringan ringkas yang biasanya dilakukan di pejabat doktor atau klinik, untuk mengesan sel-sel serviks yang abnormal atau berkanser.

Oleh sebab Pap Smear boleh mengesan perubahan serviks sebelum ia berkembang menjadi kanser, ujian ini berjaya mengurangkan kematian akibat kanser serviks dengan banyaknya sejak ia mula digunakan secara meluas pada dekad 1950-an.

Antara tahun 1950 hingga tahun 1970, bilangan kematian akibat kanser serviks di Amerika Syarikat berkurangan sebanyak 70 peratus.

Walau bagaimanapun, seperti ujian perubatan yang lain, Pap Smear tidak sempurna. Ada kalanya, ia tidak menemui keabnormalan serviks yang memang wujud.

Namun pemeriksaan yang kerap dapat membantu wanita dan penyedia penjagaan kesihatan mereka untuk mengatasi pemeriksaan yang memberikan hasil negatif yang palsu ini.

Gejala-Gejala


Perubahan prakanser dan peringkat awal kanser serviks biasanya tidak menyebabkan rasa sakit mahupun menampakkan gejala-gejala lain.

Oleh itu, adalah penting untuk menjalani pemeriksaan Pap Smear dengan kerap bagi mengesan prakanser serviks atau kanser pada peringkat yang boleh dirawat dengan paling berkesan.

Apabila penyakit ini berkembang, wanita mungkin memerhatikan salah satu atau beberapa gejala berikut:

* Pendarahan faraj abnormal

* Pendarahan antara haid

* Pendarahan selepas bersetubuh, menggunakan dus/pancutan atau pemeriksaan pelvis

* Haid yang lebih lama dan lebih banyak daripada selalu

* Pendarahan selepas menopaus/putus haid

* Lelehan yang lebih banyak dari faraj

* Rasa sakit pada pelvis

* Rasa sakit semasa bersetubuh.

Pencegahan

Kanser serviks biasanya boleh dicegah sekiranya wanita melakukan pemeriksaan Pap Smear secara berkala/kerap.

HUMAN PAPILLOMAVIRUS/HPV

Apa itu HPV?

HPV adalah sejenis virus yang biasa. Ada lebih 100 jenis HPV, yang kebanyakannya tidak berapa berbahaya, tidak menampakkan apa-apa gejala dan akan hilang dengan sendirinya. Antara kesemua ini, kira-kira 30 jenis menjangkiti bahagian alat sulit lelaki dan wanita.

Siapakah Yang Dijangkiti?

Kira-kira 630 juta orang dijangkiti HPV di seluruh dunia. Sekurang-kurangnya separuh daripada kalangan lelaki dan wanita yang aktif seks akan mendapat jangkitan HPV alat sulit pada suatu ketika dalam hidup mereka.

Kira-kira 80 peratus wanita akan terjangkit menjelang usia 50 tahun. Jangkitan HPV paling lazim berlaku di kalangan pemuda-pemudi yang berusia antara 18 hingga 28 tahun.

Kebanyakan jangkitan HPV tidak menampakkan tanda atau gejala, dan virus ini boleh disebarkan walaupun tiada gejala seperti ketuat atau tanda-tanda lain yang boleh dilihat, yang timbul.

Kesan yang ditinggalkan oleh jangkitan HPV

Kebanyakan jangkitan HPV hilang dengan sendirinya dalam masa 24 bulan pertama melalui gerak balas semula jadi keimunan badan.

Jangkitan oleh jenis HPV yang berisiko tinggi iaitu jenis 16, 18, 31 dan 45, jika berlarutan, antara lainnya boleh mengakibatkan kanser serviks dan kanser lain pada kemaluan. HPV 16 dan 18 menyebabkan kira-kira 70 peratus kanser serviks.

Jenis HPV yang berisiko rendah pula boleh menyebabkan terbentuknya ketuat alat kelamin, iaitu ketumbuhan bukan kanser seumpama daging yang muncul pada bahagian alat kelamin dan sekelilingnya. HPV jenis 6 dan 11 adalah punca bagi 90 peratus kes ketuat alat sulit.

Sekali sekala, jangkitan HPV jenis 6 dan 11 oleh si ibu boleh menyebabkan bayi mendapat papilomatosis pernafasan berulang – penyakit dengan lesi-lesi tidak berkanser di dalam saluran pernafasan, menjadikan suara serak, sukar bernafas.

Diagnosis

Bagi wanita yang berusia lebih 30 tahun, suatu ujian molekul yang baru dihasilkan dapat mengenal pasti jangkitan HPV dengan lebih pasti dan berguna khususnya bersama-sama hasil ujian Pap Smear yang mendedahkan keabnormalan kecil yang mungkin disebabkan oleh jangkitan HPV.

Rawatan

Buat masa ini, tiada ubat antivirus yang boleh merawat jangkitan HPV. Namun ada pelbagai rawatan bagi penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jangkitan HPV.

Pencegahan

Lakukan hubungan saling monogami jangka panjang dengan pasangan yang tidak terjangkit atau dengan mengehadkan bilangan pasangan seks.

Jika betul penggunaannya, kondom boleh mengurangkan risiko jangkitan HPV. Ingatlah, bahawa HPV biasanya tidak menampakkan gejala atau tanda, jadi sukar untuk mengetahui sama ada seseorang itu terjangkit ataupun tidak.

Satu-satunya cara yang 100 peratus berkesan untuk mencegah jangkitan HPV adalah dengan mengelakkan sebarang sentuhan alat sulit secara seksual dengan seseorang yang mempunyai virus ini.

Bertanyalah penyedia penjagaan kesihatan anda tentang ujian pemeriksaan Pap Smear yang kerap serta berbincanglah mengenai hasilnya dengan mereka.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nasly berkata...

awas kesan sampingan vaksin
http://www.naturalnews.com/027151_cancer_cervical_cancer_Natalie_Morton.html