Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Herba Penawar Menopaus

Hai, hai menopaus, bye, bye datang bulan! Begitulah kalau boleh digambarkan kelegaan kebanyakan insan Hawa tatkala memasuki alam menopaus.

Mereka tidak perlu bimbang lagi soal kehamilan yang tidak dirancang tetapi mengalu-alukan satu fasa kehidupan yang serba baru.

Malah, seorang warga Amerika Syarikat yang juga Pengarah Pusat Richard & Hinda Rosenthal bagi Perubatan Komplimentari dan Alternatif, Kolej Kedoktoran dan Pakar Bedah, Kolej Universiti Colombia, Prof. Fredi Kronenberg mengakui, ``Di tempat saya, tiada seorang pun yang tidak obses untuk memasuki era menopaus.''

Namun, bagi sesetengah yang lainnya pula, perubahan yang berlaku ke atas tubuh badan wanita berikutan peralihan daripada tahun-tahun subur kepada tidak boleh melahirkan zuriat lagi, memberikan perubahan secara mendadak ke atas fizikal dan emosi mereka.

Sama ada anda terdiri daripada wanita yang berasa gembira, tertekan atau berada di persimpangan, namun, sampai masanya anda tetap akan mencari-cari `penawar' bagi melegakan gejala-gejala menopaus.

Memasuki fasa tersebut, wanita mungkin mengalami gangguan tidur/insomnia, kemurungan, rasa kaku pada bahagian sendi, kembung, pening kepala, tidak bermaya, kekeringan pada bahagian alat sulit, sakit buah dada dan hot flash - aspek menopaus yang paling tidak menyelesakan.

Hot flash yang klasik biasanya bermula dengan aura iaitu sensasi yang kabur pada bahagian muka dan tengkuk selama seminit dua, suhu badan meningkat, degupan jantung bertambah kencang, bertukar menjadi seperti tiupan gelombang panas, muka merah padam dan peluh yang basah lencun, biasanya disusuli dengan kedinginan.

Mengulas lanjut mengenai menopaus, Prof. Kronenberg berkata, sains moden mengaitkan simptom hot flash dengan penurunan kadar estrogen.

``Berdekad-dekad yang lalu, perubatan konvensional digunakan untuk merawat hot flash dan lain-lain gejala menopaus, pada mulanya dengan terapi penggantian estrogen sebelum bertukar kepada terapi penggantian hormon (HRT).

``Walaupun HRT baik untuk mencegah osteoporosis, bagaimanapun, kebanyakan wanita tidak mahu mengambil risiko kesan sampingan yang dikaitkan dengan kedua-dua rawatan ini seperti kanser buah dada,'' ujarnya.

Beliau berada di Kuala Lumpur baru-baru ini sebagai persiapan awal sempena Persidangan Antarabangsa Pertama bagi Kesihatan Wanita dan Perubatan Tradisi Asia (What Medicine) selama tiga hari, bermula lusa.

Prof. Kronenberg diberikan amanah sebagai pengerusi bersama majlis untuk bertemu para saintis dan pakar yang turut serta selain orang awam, dalam kedua-dua sesi khas dan komuniti sepanjang persidangan yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur itu.

Malaysia terpilih sebagai tuan rumah kepada persidangan dan pameran antarabangsa yang pertama seumpamanya di dunia, bakal menyentuh mengenai peranan perubatan tradisional yang sememangnya sinonim dengan penjagaan kesihatan wanita.

Menurutnya, dengan wujudnya kesangsian terhadap rawatan berasaskan hormon ini, kaum wanita mulai menerokai terapi alternatif seperti herba bagi merawat gejala menopaus mereka.

Tidak kurang juga yang berubah angin untuk mencuba pendekatan rawatan tanpa sintetik selain herba seperti akupunktur, yoga, latihan pernafasan, relaksasi dan lain-lain, sekalipun lebih banyak kajian diperlukan bagi membuktikan keberkesanannya.

``Herba seperti black cohosh, ginseng, red clover, dong quai, evening primrose dan akar likuaris digunakan secara meluas untuk merawat masalah wanita sejak berzaman lamanya.

``Sebahagiannya telah melalui kajian mendalam namun black cohosh merupakan botanikal yang telah banyak melalui penyelidikan,'' katanya sambil menambah, ia mengandungi sebatian seperti estrogen telah menunjukkan hasil memberangsangkan dalam melegakan gejala menopaus.

Mengikut sejarah, black cohosh atau nama saintifiknya Cimicifuga racemosa merupakan tumbuhan liar di hutan Amerika Utara. Ia telah digunakan oleh kaum wanita aslinya untuk membantu mengurangkan masalah perbidanan, sejak berabad lamanya.

``Para saintis percaya, ia kaya dengan sumber estrogen tumbuhan semula jadi yang dikenali sebagai phytoestrogen, iaitu bentuk estrogen yang lebih lemah berbanding yang dihasilkan oleh badan manusia.

``Penyelidikan turut mendapati, black cohosh tidak mempunyai kandungan yang boleh merangsang pertumbuhan sel-sel kanser buah dada,'' kata Prof. Kronenberg.

Walaupun sudah lama diamalkan, tidak banyak yang diketahui mengenai rawatan berasaskan herba - mekanisma tindakan/bagaimana ia berfungsi, cara pengambilan, kesesuaiannya dengan gejala tertentu dan lebih penting lagi, dari segi kemungkinan interaksi negatif di antara ubat-ubatan lain yang diambil.

Justeru, ujian klinikal perubatan herba perlu diteruskan bagi memastikan tahap keselamatannya yang terjamin. Masalahnya, tidak seperti ubat-ubatan moden yang perlu diluluskan terlebih dahulu oleh kerajaan sebelum dipasarkan, terapi alternatif lazimnya terbalik - dipasarkan sebelum diberi lampu hijau.

Tambahnya, kecenderungan wanita mendapatkan terapi semula jadi menopaus bukan hanya didorong oleh segala keributan yang dikaitkan dengan terapi penggantian.

``Tetapi kerana mereka menganggap menopaus sebagai sebahagian daripada peralihan alami yang tidak memerlukan bantuan ubat-ubatan berupa dadah,'' katanya.

Sementara itu, Pengarah Malaysian Herbal Corporation selaku penganjur bersama persidangan itu, Dr. Rajen M berkata, satu per lapan daripada herba dunia tumbuh melata di negara ini.

``Tiada negara lain yang setanding dari segi kepelbagaian memandangkan kita merupakan tapak kepada tiga tradisi penjagaan kesihatan utama di Asia iaitu Melayu, Cina dan India.''

Prof. Gerard Bodeker dari Sekolah Perubatan Universiti Oxford, United Kingdom pula menyifatkan amalan remedi herba dan semula jadi yang telah memberi sumbangan besar kepada kesejahteraan manusia sejak turun-temurun merupakan satu khazanah yang wajar dihargai dan perlu diwariskan kepada generasi seterusnya.

``Kami di Barat boleh dikatakan tidak hairan lagi dengan perubatan moden sebaliknya kami menghargai apa yang anda ada di Timur.

``Sebaliknya, anda semua seperti begitu teruja dengan dadah preskripsi moden kami, yang walaupun bertindak pantas tetapi tiada jaminan 100 peratus dari segi kesan jangka panjangnya, jika diambil secara berterusan,'' aku Prof. Kronenberg jujur, sebelum mengakhiri pertemuan.

Berdasarkan Jurnal Perniagaan Nutrisi, rakyat AS beberapa tahun lalu membelanjakan AS$4 bilion untuk remedi herba setahun, sekali ganda berbanding tahun 1994 - bukti bahawa rakyat Barat semakin meminati alternatif semula jadi dalam penjagaan kesihatan mereka. Jualan black cohosh sahaja telah melonjak dari AS$11 juta pada tahun 1998 kepada AS$34 juta, dalam masa setahun.

Di Eropah, black cohosh mulai popular sejak lebih enam dekad lalu dalam mengurangkan gejala hot flash dan berpeluh malam, selain membantu memperbaiki kualiti tidur dan mood wanita menopaus.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: