Peminat Setia

Khamis, 22 Mei 2008

Herba Tingkatkan Kesihatan Seksual

Dianggarkan 2.2 juta lelaki Malaysia menderita disfungsi erektil. Kajian pada tahun 2004 mendapati, sebanyak 69 peratus daripada 500 lelaki yang berusia 50 tahun ke atas mengalami lemah tenaga batin.

Rakyat Malaysia dikatakan tergolong sebagai antara yang tertinggi menggunakan pil Sildenafil citrate di kalangan mereka yang berumur 40 tahun di Asia, selepas Taiwan. Namun begitu, ada juga yang masih tercari-cari rawatan alternatif yang lebih mesra pengguna dengan kos yang lebih munasabah.

Secara tradisinya, terdapat beberapa jenis herba yang telah digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia untuk mencegah atau merawat masalah kesihatan seksual.

Bagi masyarakat Cina, ginseng dipercayai dapat memperkuatkan sistem pencernaan dan fungsi paru- paru, menenangkan pemikiran serta meningkatkan tenaga.

Pada tahun 2002, satu kajian telah dijalankan ke atas 45 lelaki mati pucuk yang kebanyakannya sedang mengambil ubat-ubatan tertentu untuk masalah kesihatan lain seperti diabetes.

Selepas pengambilannya selama lapan minggu, kebanyakan peserta mendapat rangsangan ereksi, keinginan terhadap seks dan kepuasan terhadap seks telah meningkat sehingga 60 peratus serta lebih senang mendapat ereksi.

Horny goat weed merupakan salah satu herba yang digunakan untuk mengatasi mati pucuk sejak 2,000 tahun dahulu oleh kaum Cina.

Kajian klinikal yang dibuat pada tahun 1995 di China membuktikan Horny goat weed memberikan kesan positif terhadap kesihatan seksual para pesakit yang perlu menjalani hemodialisis.

Bagi kaum lelaki, ia memberikan kesan yang menyerupai testosteron, meningkatkan keinginan terhadap seks dengan meningkatkan penghasilan sperma dan merangsang kepekaan sistem saraf.

Kajian yang dibuat pada tahun 1997 pula mendapati, ginkgo memberikan kesan positif terhadap masalah kemurungan yang juga menghadapi masalah seksual seperti kurang libido dan ketidakupayaan ereksi.

Kebanyakan peserta mendapati fungsi seksual mereka mula meningkat selepas enam hingga lapan minggu pengambilan. Ginkgo meningkatkan pengaliran darah ke penis, seterusnya menyokong serta mengekalkan ereksi apabila mendapat rangsangan seks.

Muira puama bermanfaat dalam membantu mengendurkan saluran darah dan membenarkan lebih banyak darah mengalir ke bahagian genitalia (alat kelamin) serta meningkatkan kepekaan kepada rangsangan seks.

Pada tahun 1990, Institute of Sexology di Paris, Perancis menjalankan satu kajian ke atas 262 pesakit yang kurang nafsu seks. Muira puama diberikan setiap hari dalam tempoh dua minggu.

Hasilnya begitu memberangsangkan apabila lebih 60 peratus daripada mereka menunjukkan kesan yang positif.

Satu lagi kajian dijalankan pada tahun 2000 di mana Muira puama digabungkan dengan ginkgo dan digunakan sebagai rawatan bagi wanita dengan keinginan seks yang rendah. Selepas sebulan, kebanyakan wanita mengalami peningkatan dari segi keinginan seks manakala kekerapan melakukan aktiviti seks juga turut meningkat.

Kajian yang dibuat pada tahun 1993 terhadap empat lelaki yang didiagnosis kurang libido dan tujuh lelaki yang disahkan menghidap mati pucuk. Pengambilan Puncture vine diamalkan selama dua minggu.

Lima puluh peratus daripada mereka yang kurang libido melaporkan peningkatan dalam keinginan seks mereka. Ia turut meningkatkan fungsi reproduktif lelaki dengan meningkatkan hormon testosteron di samping penghasilan sperma dan libido.

Puncture vine juga telah lama digunakan dalam perubatan tradisional China, India dan Greek untuk wanita mandul, lelaki mati pucuk dan kurang libido bagi wanita dan lelaki.

Secara tradisinya, Withania dipercayai berupaya melawan tekanan emosi dan meningkatkan tenaga seks dan telah digunakan oleh kaum India untuk fungsi saraf yang sihat.

Kepercayaan ini ada asasnya apabila hasil kajian pada tahun 1965 mendapati sebanyak 71 peratus daripada 101 lelaki berusia di antara 50 hingga 59 tahun mendapati prestasi seksual mereka lebih baik berbanding sebelumnya.

Di Mexico dan Amerika Selatan, Damiana atau nama saintifiknya Turnera diffusa digunakan sebagai herba bagi merangsang nafsu seks dan antikemurungan. Damiana juga membantu wanita yang lemah nafsu seks, dengan membantu meningkatkan kepekaan saraf alat kelamin serta merangsang keinginan seks.

Aktiviti seks yang sihat menjamin perhubungan intim suami isteri. Sesungguhnya, kajian telah membuktikan bahawa herba-herba ini berkesan membantu individu yang mengalami masalah seksual. Pemakanan dan gaya hidup sihat juga tidak seharusnya diabaikan.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan: