Peminat Setia

Jumaat, 16 Mei 2008

Pembunuh Nombor Satu Wanita

Salah satu penyakit yang amat digeruni di kalangan kaum wanita di dunia, termasuk Malaysia, ialah kanser payudara.

Walau bagaimanapun, penyakit payudara tidak terhad kepada kanser sahaja. Payudara juga terdedah kepada pelbagai penyakit lain seperti:

1. Fibrocystic Myopathy

* Walaupun ia kerap berlaku dengan peningkatan umur, penyakit ini lebih ketara di kalangan golongan muda.

Pesakit selalunya berasa kesakitan pada payudara terutamanya sebelum kedatangan haid.

Selalunya pesakit akan berasa ketulan kecil di dalam payudara tanpa ketulan biji yang sebenar.

Ini berpunca daripada percambahan (hyperplasia) tisu payudara terutama sebelum kedatangan haid.

2. Jangkitan kuman

*Jangkitan kuman berlaku sama ada secara akut atau kronik. Jangkitan akut termasuklah bisul payudara dan mastitis. Jangkitan kronik yang biasa dikesan adalah Tibi payudara.

3. Ketumbuhan dalam payudara

*Ini boleh dibahagikan kepada dua iaitu:

i. Benign – ketumbuhan ini membesar tetapi tidak merebak ke bahagian lain badan. Contohnya seperti penyakit Fibroadenoma, fat necrosis, granular cell myoblstoma.

ii. Malignant – ketumbuhan ini merebak dan membiak ke lain-lain bahagian badan dan sekiranya dibiarkan akan membawa maut.

Terdapat banyak jenis ketumbuhan dalam payudara tetapi kanser payudara adalah penyakit terunggul dalam golongan ini.

Kanser payudara

Kanser payudara didefinasikan sebagai kedapatan ketumbuhan yang terbukti malignant di dalam payudara. Ini untuk mengasingkan kanser payudara dengan ketumbuhan lain yang kerap berlaku di dalam payudara.

Punca

Seperti kebanyakan kanser, punca penyakit kanser payudara masih samar. Walau bagaimanapun, ia ada berhubung kait dengan hormon wanita dan warisan genetik. Mengikut rekod, wanita yang tidak mempunyai ovari, ovari yang tidak berfungsi atau wanita yang tidak menjalani rawatan Terapi Hormon Gantian (HRT) tidak mendapat kanser payudara. Walaupun 99 peratus kanser payudara berlaku di kalangan wanita, terdapat satu peratus kalangan lelaki yang menghidap kanser payudara.

Di negara Barat, purata 185,000 wanita mendapat kanser payudara setiap tahun. Dari bilangan ini 43,500 meninggal dunia setiap tahun akibat kanser berkenaan. Kemuncak kejadian berlakunya kanser payudara pula adalah kepada golongan dalam lingkungan umur 45 hingga 50 tahun dan 55 hingga 60 tahun.

Di Malaysia, keadaannya sedikit berbeza. Mengikut Daftar Kanser Negara, purata 4,000 wanita menghidap kanser payudara setiap tahun dan kadar ini turut menunjukkan peningkatan setiap tahun. Di dalam satu kajian pada tahun 2000, terdapat 3,825 wanita penghidap baru kanser payudara. Ia meningkat ke 4,337 pada 2002. Daripada bilangan ini, hampir 2,000 orang meninggal dunia setiap tahun akibat kanser tersebut.

Kanser payudara kerap berlaku di kalangan kaum Cina (59.7 peratus), diikuti India (55.8 peratus) dan Melayu (33.9 peratus) bagi setiap 100,000 penduduk negara ini. Daripada bilangan ini, insiden kematian akibat kanser payudara paling banyak berlaku di kalangan kaum Melayu (54 peratus) berbanding dengan Cina (37 peratus) dan India 43 peratus).

Ini mungkin disebabkan sebilangan wanita Melayu kurang menjalani ujian saringan (mammogram), kurang menjalankan pemeriksaan payudara sendiri di rumah dan hadir pada peringkat lewat kanser berkenaan untuk mendapatkan rawatan. Di Malaysia kanser payudara berlaku di kalangan mereka di bawah umur 50 tahun dan mencapai kemuncaknya di kalangan wanita pramenopaus. Walau bagaimanapun kanser payudara juga biasa berlaku di kalangan wanita berumur 20 tahun ke atas.

Tanda-Tanda Penyakit

*Ketulan atau biji – kebiasaannya pesakit kanser payudara datang apabila terasa ketulan atau biji di dalam payudara atau sekitar kawasan ketiak

*Perubahan bentuk dan rupa kulit payudara

*Cecair yang tidak biasa keluar, termasuk darah, keluar dari puting susu

*Kesakitan payudara (sekiranya kanser, ia adalah lewat)

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda seperti yang tersebut di atas, segeralah berjumpa pengamal perubatan untuk mendapatkan kepastian. Kebiasaannya doktor akan memeriksa payudara tersebut secara manual untuk memastikan adanya tanda-tanda penyakit. Seterusnya, beberapa pemeriksaan makmal atau imbasan juga akan dijalankan bagi memastikan jika ianya kanser atau bukan.

Pemeriksaan Saringan

Imbasan


*X-ray mammografi – ini selalunya dilakukan untuk kanser tidak ketara

*Optical and doppler ultrasound, untuk membezakan ketulan biji air (cyst) atau pejal (daging)

*Diaphanography (transillumination payudara), bagi melihat ciri perbezaan dalam tisu payudara

*Thermography – mengukur suhu payudara (suhu selalu meningkat di kawasan kanser)

*Magnetic Resonance Imaging (MRI)

*Imbasan Radionuclide

Pemeriksaan Makmal

1. Pemeriksaan darah – doktor akan menjalankan beberapa pemeriksaan darah secara rutin untuk mengkaji status organ dalaman.

Walaupun terdapat beberapa bahan kimia penanda untuk kanser di dalam darah (tumor markers), kepastian kegunaannya masih disangsikan.

2. Pemeriksaan sitologi. (Fine Aspiration Needle Biopsy). Ia dilakukan dengan mengambil sedikit contoh sel dari ketumbuhan untuk pemeriksaan mikroskop. Ini adalah cara terbaik untuk mendapatkan diagnosis tepat untuk kanser dan patut dilakukan ke atas setiap ketumbuhan dalam payudara.

Semua pemeriksaan yang dilakukan adalah untuk dua tujuan iaitu:

1. Mengenal pasti penyakit

2. Mengenal pasti peringkat penyebaran penyakit (staging)

Rawatan Kanser Payudara

Kejayaan sesuatu kaedah rawatan itu berdasarkan peringkat kanser pesakit ketika mula datang untuk mendapatkan rawatan. Peringkat 0,1 dan 2 adalah peringkat awal. Pesakit dalam peringkat-peringkat ini mempunyai peluang yang lebih besar untuk hidup lebih lama selepas kanser dikesan, berbanding peringkat 3 dan 4 yang dikira peringkat lanjutan yang agak lambat dikesan.

Cara rawatan kanser payudara telah berkembang dan hasilnya kini semakin memberangsangkan. Berdasar statistik, di negara maju 80 hingga 85 peratus pesakit kanser payudara dapat menjalani kehidupan biasa setelah menjalani rawatan, berbanding hanya 58 peratus di Malaysia.

Jangka hayat pesakit kanser payudara di kalangan bangsa Melayu adalah pendek (66 peratus) berbanding dengan kaum Cina (63 peratus) dan India (57 peratus). Ini disebabkan kebanyakan pesakit bangsa Melayu datang mendapatkan rawatan apabila kanser sudah di peringkat 3 atau 4.

Pada masa ini, terdapat tiga kaedah rawatan kanser payudara yang diterima umum. Rawatan ini selalu digandingkan antara satu sama lain untuk memberi kesan yang maksimum dalam membunuh sel kanser.

1. Pembedahan - dilakukan untuk membuang seberapa banyak tisu kanser dan juga memberi peluang untuk rawatan gandingan lebih berkesan. Pembedahan yang kini digunakan dalam dunia perubatan adalah:

a. Segmentectomy – sebahagian payudara bersama kanser dibuang. Ia selalu digandingkan dengan rawatan radiasi. Sesuai untuk kanser kecil kurang dari 5sm.

b. Mastectomy Penuh – sama ada berbentuk mastectomy mudah, mastectomy ubah suai atau mastectomy radikal. Ia berdasarkan berapa banyak tisu sekeliling kanser, termasuk nodus limfa di ketiak, dibuang bersama kesemua payudara tersebut.

2. Radiasi – ini selalunya dilakukan kepada payudara selepas pembedahan untuk memastikan pemusnahan semua sel kanser.

3. Ubatan – rawatan ubatan untuk kanser lebih berbentuk rawatan seperti kemoterapi dan terapi hormon.

Di negara maju keberkesanan rawatan merangkumi sehingga 80 hingga 85 peratus kerana kebanyakan pesakit menerima rawatan di peringkat awal. Setakat ini, belum ada bukti saintifik yang kukuh mengaitkan pemakanan bahan atau ubat tertentu dapat menghindar kanser payudara. Apa yang pasti, peningkatan tahap kesedaran dan menerima rawatan awal untuk kanser payudara dapat memberi harapan untuk kehidupan seperti biasa. Diharapkan kesedaran mengenai pentingnya pengesanan dan rawatan awal dapat diterapkan di kalangan wanita di Malaysia.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

1 ulasan:

..Cik NatuL.. berkata...

Assalamualaikum

Saya berumur 20tahun dan ingin mendapatkn pendapat doktor. Sejak 6bulan yg lalu saya dapati terdapat ketulan kecil pada sebelah payudara saya dan ia semakin lama semakin membesar, tapi kini ia sudah tidak membesar. Saya tidak merasa apa-apa kesakitan di payudara. Saya bimbang, adakah ketulan itu sejenis ketumbuhan?