Peminat Setia

Sabtu, 17 Mei 2008

Suami Perlu Memahami Perubahan Biologi Dan Fizikal Isteri - Tekanan Emosi Menopaus

Kurangnya pengetahuan mengenai menopaus telah menjadikan segelintir wanita mengalami masalah kemurungan dan tekanan perasaan.

Hubungan mereka dengan ahli keluarga dan juga teman-teman turut terjejas ekoran perubahan sikap serta emosi yang dialami.

Ada juga di kalangan wanita ini yang berasa diri mereka tidak lagi cantik seperti dulu dan memencilkan diri mereka daripada orang di sekeliling.

Menurut pakar psikiatri di International Medical University (IMU), Dr. Paul Jambunathan, wanita menopaus biasanya akan berhadapan dengan masalah kemurungan dan emosi.

Beliau berkata, ramai wanita menganggap diri mereka bukan lagi seperti wanita normal yang lain.

``Mereka merasakan diri mereka tidak menarik lagi pada mata pasangan mereka,'' katanya pada sidang akhbar di ibu kota baru-baru ini.

Menurut beliau, oleh kerana seseorang wanita itu ada masalah menopaus ia tidak bererti mereka bukan lagi wanita.

Dr. Paul memberitahu, terdapat segelintir wanita yang berasa bimbang apabila darah kotor tidak keluar dari tubuh mereka.

Akibat kurangnya pengetahuan terhadap gejala-gejala menopaus, ia telah mewujudkan senario salah tanggapan terhadap perubahan yang dialami pada tubuh mereka.

``Selain kemurungan, wanita juga terpaksa berhadapan dengan masalah nafsu seksual yang semakin menurun dan mereka merasakan hubungan seks merupakan satu perkara yang menyakitkan,'' ujarnya.

Nafsu seks wanita semakin menurun disebabkan estrogen dalam badan mereka berkurangan.

Kebanyakan wanita mula mengalami menopaus di antara usia 40 hingga 45 tahun.

Seiring dengan peningkatan usia, ovari seseorang wanita itu tidak akan merangsangkan hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pituitari.

Dua hormon wanita paling penting iaitu estrogen dan progestrogen yang dihasilkan oleh ovari akan berkurangan.

Manakala kitaran haid pula menjadi tidak tetap, lambat dan kemudiannya berhenti sama sekali.

Antara gejala yang dialami oleh wanita semasa menopaus ialah sakit kepala, insomnia, kebimbangan, cepat marah, berpeluh, debaran jantung, kemurungan, muka merah padam, nafsu seks menurun, rasa gatal dan kering di vagina, masalah kencing, perubahan emosi yang tiba-tiba, corak tidur yang tidak sihat dan sakit sendi.

Dr. Paul berkata, wanita tidak sepatutnya berfikiran negatif kerana menopaus tidak akan menyebabkan perubahan fizikal pada tubuh mereka.

Malah katanya, tidak semua wanita menderita ketika menopaus.

``Sebanyak 60 peratus wanita mengalami masalah menopaus pada tahap ringan manakala 20 peratus lagi berada pada paras sederhana dan hanya 20 peratus yang mengalami menopaus pada peringkat serius,'' jelas beliau.

Mengulas mengenai kebimbangan wanita terhadap perubahan fizikal, menurut Dr. Paul, apa yang penting pada diri seseorang wanita itu ialah mereka memiliki personaliti yang menarik.

``Faktor fizikal dan rupa paras tidak penting kerana wanita akan lebih dihormati sekiranya mereka mempunyai personaliti yang baik,'' terangnya.

Beliau juga menegaskan, menopaus tidak bererti seseorang wanita itu tidak boleh bergiat aktif dalam sukan rekreasi seperti scuba diving dan sebagainya.

Ramai wanita menyangka mereka tidak mampu lagi untuk bergiat cergas dalam aktiviti lasak.

``Ramai yang berfikir selepas menopaus hidup mereka akan berubah. Saya menasihatkan mereka supaya mendapatkan rawatan kaunseling,'' katanya.

Dr. Paul meminta wanita yang mengalami menopaus supaya meneruskan kehidupan seharian mereka secara normal. Jangan terlalu menurutkan perasaan yang sensitif.

``Saya tidak nafikan terdapat juga di kalangan wanita yang merasakan diri mereka menghidap penyakit jantung dan asma kerana mereka berasa seperti tidak cukup udara,'' ujar Dr. Paul.

Bercakap mengenai hubungan seks, penggunaan gel ketika bersetubuh boleh dipraktikkan untuk mengatasi masalah kekeringan pada vagina dan bagi mengelakkan rasa sakit pada bahagian tersebut.

Sebagai langkah persediaan sebelum menghadapi menopaus wanita dinasihatkan supaya mendapatkan maklumat lanjut daripada doktor ataupun melalui bahan bacaan.

Pasangan muda yang baru berkahwin turut disyorkan supaya mengambil tahu mengenai menopaus sebagai persiapan awal.

Mereka yang belum berkahwin juga patut mengetahui mengenai menopaus dan simptonnya.

Dr. Paul berkata, suami perlu memberi dorongan kepada isteri. Jangan biarkan isteri keseorangan berhadapan dengan masalah tersebut.

``Kefahaman mengenai menopaus perlu ada bagi mengelakkan berlakunya kejutan perasaan apabila anda mengalami masalah menopaus,'' tambahnya.

Dalam pada itu, Dr. Paul menasihatkan wanita supaya jangan meletakkan kepercayaan kepada doktor secara membuta tuli.

``Jangan ikut sahaja apa yang doktor anda beritahu pada anda. Kalau boleh anda perlu bertanya kepada doktor mengenai menopaus anda dan doktor pula perlu memberi bimbingan kepada pesakit,'' katanya.

Menurut beliau, doktor perlu menjelaskan kepada pesakitnya mengenai kesan sampingan yang terpaksa dilalui ketika menopaus. Sekiranya doktor tidak membantu pesakit terbabit, pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan perkhidmatan doktor lain.

Sementara itu, pengamal perubatan alternatif, Dr. Getrude Kow berkata, wanita yang mengalami tanda-tanda menopaus atau telah menopaus dicadangkan mengambil Remifemin.

Remifemin diperbuat daripada pati herba yang dikenali sebagai Cimicifugae Racemosa iaitu sejenis pepohon bunga kecil yang dijumpai di Amerika Utara.

``Ujian klinikal menunjukkan bahawa Remifemin memberi kelegaan untuk gejala menopaus tanpa kesan sampingan dan keberkesanannya sama dengan rawatan estrogen,'' katanya.

Sekiranya ada kesan sampingan, pengguna Remifemin mungkin akan berhadapan dengan ketidakselesaan pada perut mereka tetapi ia hanya dirasai di peringkat awal penggunaannya.

Wanita yang berhasrat menggunakan Remifemin dinasihatkan supaya mendapatkan pandangan daripada doktor terlebih dahulu.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

1 ulasan:

armouris berkata...

info tentang hormon wanita kat sini - Penggantian Hormon Wanita.

Update terkini isu-isu semasa kesihatan ada di infokesihatan@twitter.