Peminat Setia

Jumaat, 29 Jun 2007

Ingin Hamil Selepas Dua Kali Gugur

SOALAN:
SAYA berusia 27 tahun dan belum mempunyai anak. Saya pernah keguguran dua kali sebelum ini. Selepas gugur kali kedua doktor sahkan saya menghidap endometriosis.

S
aya menjalani pembedahan dan doktor menyarankan saya pantang selama enam bulan sambil mengambil ubat dimetriose dua biji seminggu.

Adakah saya boleh hamil semula tanpa mengalami keguguran? Bagaimana cara untuk mengelak berlaku endometriosis ini?

Saya harap doktor dapat membantu saya kerana tempoh enam bulan itu berakhir Mei ini. Saya bercadang untuk hamil lagi buat masa terdekat ini kerana takut cyst berkenaan berulang.

Isteri Risau,
Kuala Lumpur

JAWAPAN:
KEBANYAKAN keguguran berpunca daripada masalah pembentukan janin dan ia tidak berulang. Endometriosis adalah sejenis penyakit kronik khusus kepada wanita saja, perkembangannya bergantung kepada hormon estrogen wanita.

Ia hanya menjadi berkurangan selepas wanita mengalami menopaus atau selepas menjalani pembedahan membuang kedua belah ovari. Rawatan endometriosis kebiasaannya bersifat sementara saja.

Pembedahan membuang cyst endometriosis (juga disebut endometrioma atau chocolate cyst) dan tisu endometriosis pada permukaan rahim, dinding pelvis dan seumpamanya dilakukan untuk membuang endometriosis semaksimum mungkin.

Pada peringkat ketiga dan keempat, kebiasaannya pembedahan akan disusuli dengan rawatan ubat-ubatan suntikan ataupun pil selama tiga hingga sembilan bulan mengikut keperluan. Rawatan ubat-ubatan ini menjadikan tubuh kekurangan hormon estrogen, lantas tisu lebihan endometriosis yang tertinggal terus menjadi tidak aktif.

Endometriosis peringkat ketiga dan keempat mempunyai kaitan dengan masalah kesuburan. Proses rawatan kesuburan lazimnya dimulakan sejurus selepas rawatan endometriosis tamat, jika tidak perubahan hormon pada setiap kitaran haid akan datang mendedahkan anda kepada serangan endometriosis kembali. Kehamilan juga satu bentuk rawatan endometriosis. Berjumpalah doktor anda untuk rawatan seterusnya.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: