Peminat Setia

Khamis, 7 Jun 2007

Senaman Berlebihan Jejaskan Kesuburan

SOALAN:
SAYA baru mengalami keguguran. Oleh kerana ia gugur semula jadi, doktor tidak menyarankan saya membuat prosedur dilation and curettage (D&C) sebaliknya hanya memberi antibiotik dan menasihatkan saya berehat tiga bulan sebelum mencuba sekali lagi untuk hamil.

Persoalannya, bolehkah saya mengikuti kelas senaman di gimnasium kerana saya berusaha untuk mengurangkan berat badan terutama di bahagian perut yang buncit? Adakah selamat jika saya memberi tumpuan di bahagian perut kerana saya ingin mengandung lagi selepas tempoh tiga bulan tamat.

Buntu,
Kuala Lumpur

JAWAPAN:
ANDA boleh mengikuti kelas senaman asalkan tidak keterlaluan. Kesederhanaan perlu diamalkan dalam banyak perkara termasuk senaman. Senaman berlebihan juga boleh mengganggu kesuburan.

Keguguran tidak semestinya memerlukan prosedur D&C. Sekiranya kandungan sudah habis keluar, rahim tidak perlu dicuci, memadailah diberi antibiotik dan berehat.

Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: