Peminat Setia

Rabu, 20 Jun 2007

Tidak Perlu Guna Kaedah Cegah Kehamilan Apabila Menopaus

SOALAN:
SAYA berusia 50 tahun dan haid sudah berhenti dua tahun lalu. Dalam tempoh dua tahun ini, saya masih melakukan hubungan seks dengan suami.

Sebelum ini, suami saya menggunakan kondom tetapi baru-baru ini, dia enggan menggunakan kondom lagi.

Katanya, ia tidak akan menyebabkan saya hamil jika dia tidak memakai kondom kerana haid saya sudah berhenti. Adakah ini benar?

Ping,
Ipoh, Perak

JAWAPAN:
PADA usia puan tidak lagi didatangi haid selama tempoh itu sudah pun dikategorikan sebagai menopaus (putus haid). Ini bermakna kedua-dua kilang telur (ovari) puan sudah berhenti berfungsi mengeluarkan telur, puan juga sudah tidak subur.

Untuk kepastian, puan boleh menjalani ujian darah hormon perangsang folikel telur (follicular stimulating hormon atau FSH), jika melebihi 40 IU/ml puan sudah dikatakan mengalami menopaus. Tidak perlu lagi menggunakan sebarang kaedah mencegah kehamilan termasuk kondom.

Puan juga dinasihatkan menjalani pemeriksaan kesihatan malah banyak hospital kini menawarkan pakej saringan kesihatan termasuk:

- Pemeriksaan tekanan darah

- Pemeriksaan fizikal termasuk jantung, payu dara dan bahagian peranakan

- Ujian air kencing dan ujian darah (seperti paras gula dan kolesterol)

- Ujian pap smear

- Pemeriksaan ultrabunyi pelvis

- Ujian mamogram

- Sinaran-x dada

Selain itu, berbincanglah dengan doktor mengenai amalan penjagaan pemakanan sihat, senaman (termasuk senaman penjagaan tulang atau osteoporosis dan senaman kegel otot dalaman faraj) serta pengawalan perubahan akibat menopaus.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: